Cambodja - Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Charlotte Joris - WaarBenJij.nu Cambodja - Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Charlotte Joris - WaarBenJij.nu

Cambodja - Siem Reap

Door: Wiske

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

28 Januari 2018 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hallo allemaal,

Hier alweer het laatste reisverslag geschreven door Wiske. Ditmaal gaat die over ons bezoek aan Siem Reap en de prachtige tempels van het Angkor rijk. De link voor het fotoverslag zie je hieronder:

Reisdag naar Siem Reap – 16 december

Vandaag staat er weer een reisdag op de planning richting Siem Reap. Na dit moment van de reis heb ik al een hele tijd uitgekeken aangezien bij Siem Reap de tempels van het vroegere Angkor rijk staan, waaronder de wereldberoemde Angkor Wat. We moesten ons om half negen meldden bij het reisbureau alleen werd dit erg moeilijk met ons uitgelopen ontbijt. Dit ontbijt duurde echt eeuwig en uiteindelijk hebben we een take a way box gekregen en konden we ons ontbijtje in de bus opeten. We hadden tijdens deze reis een iets kleiner busje dat ons in ongeveer vijf uur naar Siemp Reap zou brengen. Onderweg heb ik weer heerlijk naar buiten gekeken en van het uitzicht genoten en Lot en Joris hebben vooral hun serie gekeken. Tussendoor stopten we nog bij een Aziatische wegrestaurantje wat Joris en Lot deed denken aan de vele stops in Myanmar. Het eten zag er niet super aanlokkelijk uit, maar Joris en Lot hebben uiteindelijk wel wat geprobeerd en het smaakte behoorlijk goed. Ik heb deze keer maar vriendelijk bedankt en Lot en Joris laten eten.

Na de stop ging de reis weer voorspoedig en iets later dan gepland kwamen we aan in Siemp Reap. Vanaf de stop was het net te ver lopen naar ons hostel en we besloten daarom met ons drieën en al onze backpacks in een tuktuk te springen. We kwamen uiteindelijk uit bij het Mekong Hostel en met het zwembad, een barretje en een pooltafel gaf het meteen een erg leuk sfeertje. De kamer zag er ook prima uit en na wat gechilld te hebben zijn we een paar potjes gaan poolen. Vervolgens hebben we heerlijk gegeten in een lokaal tentje en hebben daar een paar potjes Yathzee gedaan. Daarna zijn we weer teruggegaan naar ons hostel en hebben daar een drankje gedaan met een spelletje Scrabble (op aandringen van Lot). Na het drankje zijn we teruggegaan naar onze kamer en hebben daar het puzzelboekje van Lot en Joris tevoorschijn gehaald. Ze hadden hier nog helemaal geen gebruik van gemaakt en alleen deze avond hebben we denk ik al meer dan dertig puzzels gedaan (ze hebben er dus een nieuw tijdverdrijf bij). Daarna zijn we snel gaan slapen, want morgen gaan we dan eindelijk de tempels bezoeken!

Siem Reap dag 2 – 17 december

Vandaag sliepen we een beetje uit en na een hele slome ochtend gingen we uiteindelijk rond tien uur op stap. Het ontbijtje waren de lekkerste pannenkoeken ever en bij hetzelfde eettentje huurden we ook drie fietsen voor $ 1 per stuk. Toen we ons een beetje klaar hadden gemaakt was het al na 11-en en we gingen dan ook snel met ons fiets op pad richting de tempels van Angkor (ongeveer 6 km fietsen). Onderweg heb ik nog snel pet gekocht, want de zon was weer erg fel vandaag. Tijdens het fietsen was dit heerlijk, want samen met het windje zorgde dit voor de ideale fietsomstandigheden. Na een tijdje kwamen we bij een controlepunt aan en daar wilden we onze kaartjes aanschaffen voor de komende drie dagen. Hier kregen we echter te horen dat we geen kaarten konden kopen bij het controlepunt en dus terug moesten naar de stad. Wij hebben vervolgens maar een tuktuk genomen, want anders waren we weer een uur kwijt met heen en terug fietsen.

Het kaartverkoopcentrum lag een stuk uit de stad en we waren ook zeker 15 minuten onderweg (gelukkig zijn we niet gaan fietsen). Nadat we de tickets voor drie dagen gekocht hadden werden we weer teruggebracht naar het controlepunt en was het dan eindelijk tijd om de tempels te bezoeken. Bij het controlepunt zagen we trouwens meteen dat bijna iedereen zonder kaartje aankwam en dus weer terug moest naar het centrum, haha. De eerste stop was Angkor Wat en dit is misschien wel het meest bekende religieuze gebouw van de wereld. Het is in ieder geval het grootste religieuze gebouw van de wereld en de grootste trekpleister van de Angkor tempels. We hadden een gids genomen (vaak wel onverstaanbaar) en die vertelde ons van alles over deze tempel. Het is een imposant gebouw, maar tegelijkertijd ook wel erg toeristisch. Wij hadden wel het geluk dat we op het warmste moment van de dag hier waren en het was dan ook nog redelijk rustig.

Na een korte lunch bij een van de eettentjes was het tijd voor de volgende tempel. Deze tempel lag binnen de muren van Angkor Thom, een enorm gebied afgezet met een brede gracht en hoge muren. De welkomspoort van dit gebied was dan ook aardig indrukwekkend. Aan de zijkanten van de weg naar de poort waren allemaal beelden die leken touw te trekken met een grote slang/draak en op de poort zelf pronkte aan beide kanten twee grote gezichten die wel de wachters van de poort leken.

De eerste tempel die we in dit gebied bezochten was de Bayon tempel. Een prachtige tempel die zicht kenmerkte door allemaal uit steen gehouwen gezichten op kleine torens die de hele tempel versierde. Dit kon misschien wel een van de mooiste tempels van heel Angkor zijn, maar helaas werd dit verpest door de grote getale (Chinese/ Aziatische) touristen. Naast dat het heel druk was waren ze ook compleet respectloos voor de tempel. Hard schreeuwend liepen ze rond en zonder enig eerbied raakten ze alles aan en klommen ze soms zelfs op heiligdommen. Aangezien wij ons alleen maar hier aan ergerden zijn we snel weer weg gegaan. Na de Bayon tempel zijn we naar een andere tempel binnen Angkor Thom gegaan. Dit was een erg gave (en gelukkig veel rustiger) tempel waar je helemaal op kon klimmen. Je kon normaal gesproken zelfs tot op het puntje klimmen, maar aangezien het Buddha day was (dat is eens in de zo veel tijd) was deze nu afgesloten. Ondanks dat we niet tot op het uiterste puntje konden klimmen waren we behoorlijk hoog en ik vond het zo eigenlijk al wel spannend genoeg.

We waren inmiddels al best moe geworden van het dagje tempel kijken en aangezien we nog 11 km terug moesten fietsen besloten we alvast richting ons hostel te gaan. Gelukkig is dit in Angkor zeker geen straf! Tijdens het fietsen hebben we nog wat tempels bekeken (vanaf de fiets) en heb ik ook mijn eerste olifanten gezien! Jammer genoeg waren het wel olifanten die gebruik werden voor ritjes, dit was wel weer zielig. De verdere terugweg was prachtig: geen huizen of gebouwen, maar alleen mooie natuur met bos en rust!

Eenmaal terug in het stadje hebben we weer in hetzelfde tentje gegeten als gisteravond. Na ons avondeten hebben we nog wat spelletjes gespeeld (volgens mij weer zo’n ‘leuk’ potje scrabble, Lot had dit keer het idee om het in het Engels te doen om het nog iets ‘leuker’ te maken). Na de spelletjes hebben we ons teruggetrokken in onze kamer en daar nog wat relaxed.

Siem Reap dag 3 – 18 december

Vandaag is de 2e dag dat we naar Angkor gaan! We hebben voor vandaag twee scooters gehuurd voor $10 per stuk. Het park is echt extreem groot en hierdoor kunnen we mooi veel zien! Gisteren hadden we het kleine rondje door Angkor Thom gemaakt en nu gingen we de andere kant op om een grote route door Angkor te doen. Hierbij stoppen we langs (bijna) iedere tempel die we onderweg tegen komen.

Onze eerste stop was de Kravan Temple. Dit was een tempel die op grondniveau stond (dus niet zoals alle andere tempels in de hoogte gebouwd), bestaande uit vijf torens naast elkaar. Aangezien we de route in tegenovergestelde richting deden (we begonnen waar de meeste eindigden) hadden we het geluk dat er nog zo goed als niemand was bij de tempels die we bezochten. Na de Kravan tempel zijn we verder gegaan op ons scootertje en kwamen we uit bij de Bat Chum tempel. Dit was een tempel die al behoorlijk in verval was geraakt, maar echt in een prachtige omgeving lag. Het lag midden een oase van rijstvelden en akkervelden en de rit naar deze tempel was dan ook erg gaaf. Na deze tempel zijn we doorgegaan naar een immens zwembad dat toentertijd werd gebruikt en dit zwembad heette Sras Srang. Het zwembad had de afmetingen van 700 meter bij 350 meter en was dus echt enorm. Hierna zijn we naar de dichtbij liggende tempel Banteay Kdel gegaan en dit was een prachtig grote tempel waarbij ook al duidelijk sporen van verval waren ingezet.

Hier hebben we weer ongeveer een uur rondgelopen en later hebben we hier ook nog een aantal kleren gekocht en souvenirs. Vervolgens hebben we de tempeldag afgesloten bij de Ta Prohm tempel, die ook wel bekend staat als de movie tempel. Hier is namelijk een tijd geleden de film Tomb Raider opgenomen en de tempel is toentertijd voor drie maanden gesloten geweest. Deze tempel is verder vooral bekend door de enorme bomen die over de tempel heen groeien. Dit geeft een heel mooi beeld en na ons laatste bezoek vonden we het tijd om naar huis te gaan. We merkten wederom dat een dag tempels bezoeken vrij vermoeiend is, helemaal met de warmte hier. We zijn vervolgens teruggereden via Angkor Thom en we kwamen wederom de olifanten en enorme varkens en aapjes tegen.

We kwamen uiteindelijk rond 15:00 uur aan bij ons hostel en het plan was om lekker in het zwembad te gaan liggen. Het zwembad lag echter geheel in de schaduw en met de wind was ons dat net te koud. Daarom zijn we lekker in een zitzak gaan liggen en hebben daar wat gelezen, gepuzzeld en lekker uitgerust. In de avond hebben we nog een drankje gedaan in de bar bij ons hotel en vervolgens hebben we vooral een rustig avondje gehad waarbij we onze kamers meteen hebben opgeruimd.

Siemp Reap dag 4 – 19 december

Gisterenavond hebben we de meeste spullen al ingepakt en hebben Joris en Charlotte en hoop spullen aan mij gegeven om weer terug te nemen naar Nederland (waaronder alle souvenirs). In de ochtend hebben we de laatste spullen nog ingepakt en vervolgens hebben we uitgecheckt (en ik weer ingecheckt op een female dorm room). Charlotte en Joris vertrekken namelijk vanavond al richting het zuiden en het eiland Koh Rong en ik vlieg morgen helaas alweer terug naar Nederland. De tijd is erg snel gegaan, maar gelukkig hebben we vandaag nog samen. Aangezien we eerst alles nog hebben uitgepakt zijn we vrij laat op pad gegaan en we gingen pas rond 11:00 uur ontbijten.

Na het ontbijt zijn we nog even niets gaan doen bij ons hostel en vervolgens besloten we om voor een halve dag twee scooters te huren voor ons laatste bezoekje aan de tempels van Angkor. We hebben uiteindelijk weer een handjevol tempels gezien waarbij er één erg opviel. Dit was namelijk de Neak Pean tempel en deze lag op een eilandje in het midden van een heel groot meer. Tijdens onze tempelbezoeken kwamen we ook nog een aardige Amerikaanse man tegen die heel erg trilde. Hij reisde alleen en we hebben voor hem een paar foto’s gemaakt en tevens even met hem gekletst bij een van de tempels.

Ook vandaag waren we na een paar uur behoorlijk op en we zijn dan ook weer op onze scooters gestapt om richting het stadje te rijden. Deze keer namen we alleen een hele andere route en dit was absoluut geen verkeerde keuze. We reden nog langs een aantal prachtige tempels en de omgeving hier was echt supermooi. Eenmaal aangekomen bij het hostel hebben we hier nog wat gegeten en een paar potjes pool gespeeld. Hierna was het alweer tijd voor Joris en Charlotte om te gaan. Ik ben vervolgens ook meegelopen met hun naar het reisbureau en heb ze later ook nog uitgezwaaid bij de bus. Hiermee komt ook meteen een einde aan mijn bijdrage aan deze blog en ik hoop dat jullie genoten hebben van mijn verhaaltjes. Ik heb zelf in ieder geval enorm genoten van deze drie weken en vanaf nu zullen Joris en Charlotte de verhaaltjes weer op zich nemen.

• 29 Januari 2018 - 21:37

Nardie:

Dank je wel Wiske voor je bijdrage aan het blog, fijn dat je zo genoten heb van je reis.