Cambodja - Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Charlotte Joris - WaarBenJij.nu Cambodja - Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Charlotte Joris - WaarBenJij.nu

Cambodja - Phnom Penh

Door: Wiske

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

24 Januari 2018 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo mensen,

Vandaag gaan we weer een aantal verhaaltjes uploaden en deze hebben betrekking op onze avonturen in Cambodja. Aangezien we in Phnom Penh niet zoveel foto's hebben gemaakt (vonden we op veel momenten niet passend) hebben we de foto's bij het reisverslag upgeload. Veel leesplezier!

Reisdag naar Phnom Penh – 14 december

Vandaag was een leuke dag, want we gaan naar een nieuwe bestemming en daarbij een nieuwe land: Cambodja! We hadden een ietwat luxere bus geboekt voor $ 14 wat uiteindelijk tegenviel, omdat het een gewone bus bleek te zijn. Ik zat langs een Maleisische man die de gehele reis tegen mij aan het praten was. De overgang bij de grens ging niet helemaal voorspoedig aangezien ze elke keer al onze paspoorten innamen. Dit zorgde ook voor onrust en Lot en Joris zorgde nog voor een beetje extra oponthoud. Zij hadden namelijk als enige geen dollars voor het visum (een beetje uit principe, haha) en ze dachten dat ze het wel gewoon aan de grens konden regelen.

Er was echter geen ATM aanwezig aan de grens en het ging allemaal iets minder soepel dan gedacht. Ze moesten per se dollars gaan halen en Lot is vervolgens achterop een scooter richting de dichtstbijzijnde ATM gereden. Joris zei nog tegen onze chauffeur dat het niet mogelijk was om dollars uit een ATM te halen, maar dit kwam er niet echt in. Vervolgens ben ik weer de bus ingegaan en bleef Joris op Lot wachten. De bus reed kort daarop ook al weg na een restaurantje een aantal minuten verderop. Na een kleine tien minuten kwamen Lot en Joris samen aanrijden achter op de scooter en bleek het hier dus wel mogelijk om dollars te pinnen. Bij elke geldautomaat krijg je de keuze tussen Riel en Dollar, erg vreemd. Het was in ieder geval allemaal goed gekomen en na nog eens tien minuten wachten gingen we weer op pad.

Na een aantal minuten over de grens was het verschil met Vietnam al erg duidelijk. Wat vooral opviel bij het grensplaatsje waren de vele casino’s die vaak enorm waren. Verder was het er droger, veel platter, minder dichtbevolkt en was het een stukje viezer. Overal lag afval en mensen woonden in hele simpele huisjes op betonnen palen. De rit verliep verder voorspoedig en we kwamen dan ook op tijd aan op onze nieuwe bestemming. Phnom Penh leek erg chaotisch, maar gelukkig hadden we al een hostel geboekt. Het hostel heet Top Banana en lag op anderhalve kilometer van de bushalte. We zijn nu dan echt in Cambodja en voor mij gewoon al mijn tweede land. Ik ben erg benieuwd naar onze avonturen hier. Bij ons hostel hebben we in de avond nog wat lekkers gegeten en een aantal spelletjes gedaan, ditmaal Cluedo. De winnaar was Joris en we zijn uiteindelijk vroeg naar bed gegaan, omdat we morgen weer veel willen doen.

Phnom Penh – 15 december dag 2

We hadden voor vandaag een tuktuk gehuurd voor $ 9 p.p. om ons rond een aantal highlights van Phnom Penh te brengen. De eerste stop was bij de killing fields van Choeng Ek. Dit was een van de 300 killing fields die ons herinneren aan de verschrikkelijke gebeurtenissen die hier iets meer dan veertig jaar geleden zijn gebeurd. Onder leiding van Pol Pot en de Rode Kmer heeft er in dit land een ware genocide plaatsgevonden waarbij de “slechten” werden afgeslacht. In de tijd van de Rode Khmer is ruim een kwart van alle Cambodjanen vermoord (in totaal ongeveer drie miljoen mensen). Echt onvoorstelbaar dat dit zo kort geleden hier heeft plaatsgevonden. Deze plek ging ons ook niet in de koude kleren zitten en het was dan ook erg indrukwekkend. De putten en gaten van de massagraven waren erg groot en er waren er veel. Op een gegeven moment kwamen we ook langs een massagraf van vrouwen en kinderen en hier werden de kinderen op gruwelijke wijze vermoord. Er stand naast dit graf namelijk een boom waar de kinderen tegen doodgeslagen werden… De rode Khmer vermoorde namelijk hele gezinnen uit zodat er niemand overbleef om in de toekomst wraak te nemen. Ze noemde het “onkruid met wortel en al verwijderen”.

Tijdens het gebruik van dit Killing Field zijn hier meer dan 20.000 mensen vermoord en gedurende het gebruik werden elke dag revolutionaire liederen gedraaid om boven het geschreeuw van de mannen, vrouwen en kinderen uit te komen. Dit is echt een verschrikkelijke plek van verderf geweest en hoe slecht deze plek ook is, het is wel goed dat deze nu openbaar is gemaakt. Iedereen moet namelijk zien hoe verschrikkelijk een genocide is, zodat we dit in de toekomst kunnen voorkomen. Op het einde van onze audiotour kwam nogmaals het besef hoe verschrikkelijk plek is. Aan het einde is namelijk een monument gebouwd waarin de schedels van 7000 slachtoffers zijn opgestapeld. Hierbij kon je ook aan de schedels zien hoe de mensen waren vermoord. Veelal gebeurde dit met gewoon huis en tuin gereedschap, omdat volgens de Khmer kogels te duur waren om mensen te vermoorden.

Na deze indrukwekkende plek gingen we door naar de volgende plek van verderf, namelijk de Tuol Slong gevangenis. Dit is een gevangenis die zich bevond in een oud schoolgebouw midden in Phnom Penh. Hier werden zogenoemde verraders opgesloten en gemarteld tot ze een bekentenis ondertekende waarbij ze bijvoorbeeld bevestigde dat ze undercover voor de CIA werkte. In deze gevangenis hebben meer dan 12.000 mensen gezeten en van de 12.000 mensen hebben maar zeven volwassen en vijf kinderen het overleefd. De rest van de gevangen zijn overleden tijdens de martelingen of overgebracht naar het killingfield Choeng Ek na hun bekentenis (en we weten allemaal hoe hun reis hier eindigde…). Er is nu een museum van gemaakt en hiermee gaven ze de meest verschrikkelijke dingen weer d.m.v. cellen, foto’s, attributen en verhalen. Lot en ik konden het maar niet geloven dat dit ooit plaats heeft kunnen vinden en dat Pol Pot in een periode van ongeveer 3,5 jaar meer dan drie miljoen mensen van zijn eigen volk heeft vermoord.

De reden voor al deze moorden was net zo ongelofelijk als de moorden zelf. Pol Pot geloofde namelijk in de eenvoud van het boerenleven en schafte ook meteen het middel geld af. Daarnaast liet hij alle mensen vanuit de stad exporteren naar het platteland om daar te werken. Hij had ook een grote afkeer tegen stadse mensen en tijdens het bewind van de Rode Khmer waren alle steden in Cambodja dan ook uitgestorven. Mensen die ook maar iets anders durfde te denken werden meteen opgepakt en doodgemaakt. Andere redenen om mensen te vermoorden was omdat ze een bril droegen, een andere taal spraken of gewoonweg omdat ze in de stad hadden gewoond. Daarnaast leerden we ook hier weer hoe bizar de politiek, en dan met name de wereldpolitiek, in elkaar steekt.

Toen het communistische Vietnam het geterroriseerde Cambodja bevrijdde van Pol Pot en zijn Rode Khmer wilde de wereldwijde politiek het nieuw gestichte land niet herkennen. Dit was enkel en alleen door de invloed van het communisme. Ook de VN erkende het nieuwe bestuur niet en het wordt zelfs nog erger. Na het verdrijven van de Rode Khmer naar het hogere Noorden bleven de VN en andere wereldorganisaties de Rode Khmer financieel ondersteunen. Dit terwijl ook zij allemaal op de hoogte waren van de gruwelijkheden die door Pol Pot zijn uitgevoerd, echt te bizar voor woorden…

Na dit museum gingen we verder naar het royal palace, maar de entree was maar liefst $ 10 p.p en dat was ons net iets te gortig. Vervolgens moesten we nog even wachten op onze tuktuk meneer en ons volgende stop was de centre market. Dit was een enorm overdekte markt met allerlei kraampjes waar wij een aantal dingen hebben gekocht. Lot en Joris hebben een nieuw paar neppe nikes en adidasjes gekocht. Daarnaast heb ik een sarong gekocht, een enkelbandje, een heel mooi waxinelampje voor Jaap en hebben we verder ook nog wat souveniertjes gescoord. Na dit laatste bezoek hadden we de knollen aardig op na alle indrukken van vandaag en zijn we teruggegaan naar ons hostel. Hier hebben we even gechilld en vervolgens hebben we een dosa gegeten en een lekkere salade bij een saladebar. Daarna hebben we nog een paar spelletjes gedaan en zijn vervolgens weer vroeg het bed in te duiken om een beetje op de mobiel te zitten.

• 24 Januari 2018 - 07:55

Nardie:

Wat heftig om te lezen wat daar allemaal gebeurde. Kun je niet voorstellen hoe mensen dit konden doen.

• 24 Januari 2018 - 09:16

Jacqueline:

Lot, jij was al eens eerder in dat museum geweest. Kun je je vast niet meer herinneren. Inderdaad heel gruwelijk en ontzettend onzinning!

• 28 Januari 2018 - 22:25

Charlotte En Joris:

Ja klopt, kon ik me inderdaad nog herinneren! vooral de foto's in het museum nog.