Vietnam - Phong Nha - Reisverslag uit Phong Nha, Vietnam van Charlotte Joris - WaarBenJij.nu Vietnam - Phong Nha - Reisverslag uit Phong Nha, Vietnam van Charlotte Joris - WaarBenJij.nu

Vietnam - Phong Nha

Door: Wiske

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

15 Januari 2018 | Vietnam, Phong Nha

Weer een nieuw verslagje! Met de link voor de foto's: https://photos.app.goo.gl/9WzgzBunrkv9U9S93

Phong Nha dag 1 – 6 december

Na een gebroken nacht om half 12 pas aan het pannenkoeken ontbijt. Vandaag gingen we niks echt ondernemen. Wel gingen we nog even rondkijken in de straat, er was namelijk ook een marktje iets verderop. Alles stond hier onder een soort van tenten hutje mutje, erg leuk! Hier heb ik de laatste souvenirs gekocht voor de sinterklaasavond die we vanavond houden. Toen alles ingeslagen was voor het avondje hebben we nog even gechilled op de kamer en daarna zijn we Indiaas gaan eten. Dit was erg lekker! Ook hebben we voor morgen een trektocht door de jungle geboekt, ben erg benieuwd hoe dat gaat worden.

Om 8 uur zijn we begonnen met onze sinterklaasavond. We speelden een zelfgemaakt kezenspel waarbij je een cadeautje mocht uitkiezen als je een joker trok of als je al je pionnetjes erin had. Vanuit Nederland had de moeder van Lot ook pepernoten meegegeven die we nu lekker op konden eten. Zelf hadden we nog chocolade (die erg nep smaakte) en chips gehaald. Na een paar rondjes kezen had iedereen zijn cadeautjes ontvangen. Joris had van mij tandenstokers, tijgerbalsem, een extra pak kaarten en een voetbal/veerdingetje die je over kunt schieten (waar alle kinderen op straat mee spelen). Van Charlotte had hij een fout toeristen overhemd gekregen die eigenlijk best leuk is en een uilensleutelhangertje. Ik had zelf ook een uilensleutelhangertje van Lot gekregen en een heel mooi enkelbandje met olifantjes. Van Joris had ik een soort geweven schilderijtje gekregen en een klein schildpadbeeldje. Charlotte had van mij en Joris allebei precies hetzelfde tasje gekregen waardoor ik de een van kreeg (nog een extra cadeautje, jeuj!) en verder had ze ook nog dat schildpadbeeldje gekregen en van ons allebei een sleutelhanger.

Phong Nha dag 2 – 7 december

Dit was de dag van de jungle tour! We werden om 8 uur opgehaald door een tof army busje en naar de ‘office’ gebracht. Daar kregen we uitleg van Summer, onze geweldige tourguide, over de tour zelf. Er was poison Ivy langs sommige paden, dus moesten we lange kleding dragen. De tour begon met een autorit (weer in het army busje) naar het national park en de start van de tocht. De rit duurde ongeveer 30 minuten en we moesten een namenspelletje doen dat het ijs brak en je wist meteen iedereen bij naam. Er waren twee Isrealische meiden (Sivahn en Jordan), 1 Duitser (een enorme kluns genaamd Sebastiaan, zelden zo’n onhandig iemand gezien haha), een Amerikaanse jongen en meisje en een Brit die samen in China werkten en nu hier samen aan het backpacken waren en nog een Amerikaanse vrouw (die erg irritant was) en dan wij drie.

De tocht begon met 10 minuten omhoog klimmen tegen een rotswand aan en over gladde stenen. Daarnaeen uur naar beneden de dead valley in. Het eerste stuk was extreem modderig en slippy. Het tweede stuk daarvan was heel steil op brokken steen. Toen ging het pad over in een wat plattere tocht over smalle paadjes en door rivieren. De laatste 5 minuten naar de eerste grot moesten we os bedekken voor de poison Ivy. Eenmaal daar waren we aangekomen bij de ‘Dark Cave’, een hele grote imposante grot waar een riviertje in stroomde en grote brokken steen lagen. Voordat we de grot in gingen kregen we gelukkig nog een kleine snack (een banaan en een lekker chocolade cakeje), want ik had echt al weer behoorlijke trek gekregen. Na de snack kregen we een helm met een lamp op en handschoentjes aan. We gingen 700 meter diep de grot in. Het was een heuse klimotcht over scherpe stukken steen en door water. En meteen bij de eerste beklimming scheurde Lot al uit haar broek.. haha. Uiteindelijk kwamen we aan op een platter stuk waar we allemaal de lichten uit moesten doen….het was echt pikkedonker! Daarna klommen we weer terug naar het begin van de tocht. Lot haar broek was inmiddels uitgescheurd tot haar enkels, maar die moest ze nog even aanhouden i.v.m. de poison Ivy.

Na de grot weer verder op pad over smalle jungle paadjes, ondertussen hebben we gezellig gekletst met iedereen. Na deze wandeltocht kwamen we aan bij de tweede grot. We moesten een zwemvest + helm met licht aan want het was een river case. Na 300 meter zwemmen waren we diep in de cave en deed iedereen weer zijn lichten uit. Je zult dan maar zoek raken…. Na het zwemmen hadden we een traditionele lunch met rijstbladen, rijst, groente, pork en noten, ERG lekker!! Toen was het alweer tijd voor de lange rit terug. Het was pittig maar gelukkig zeker te doen en erg gezellig, vooral de twee Isrealische meiden waren leuk, hun lach was heel erg aanstekelijk. Maar ook hebben we erg om Sebastiaan moeten lachen die zo klunzig was en steeds meer de brui er in kreeg. Hij nam ook steeds net een andere route dan de rest die vaak juist veel onhandiger bleek te zijn.. Bij de finish kregen we allemaal een koel drankje om te proosten op het behalen van de tocht en reden we met het army busje weer terug. Dit was echt een super dag!!

Phong Nha dag 3 – 8 december

Vandaag gingen we iets later op pad. We hadden twee scootertjes gehuurd en wilden de omgeving verkennen. De omgeving is hier super mooi en rustig! We reden weer het nationale park in op weg naar de botanical garden. Hier waren verschillende routes uitgezet die je kon lopen waarbij wij de langste route, route 3 van 4,2 km, gingen lopen. Het was een park met enkele wilde dieren in hokken, zoals een pauwe, maar ook in een klein hok een eend. Wij moesten al erg hard lachen… Is dit nou een wild dier hier?! Totdat ik opeens een REUZE slang zag die super dik en groot was. De een bleek dus zijn maaltijd te zijn.. Toen zjin we maar heel snel weggelopen, arme eend…

Het pad liep door de jungle en was erg mooi, en kwam uit bij een hele hoge waterval waar we via touwen omhoog klommen. Niet erg veilig, want het was erg glad en onbeveiligd, maar daarom stiekem nog leuker. Bovendien waren hier maar weinig toeristen. Terug bij de scooters hebben we eerst nog even wat gegeten en een gejokerd voor we weer terug reden. We konden helaas niet nog andere grotten zien (al zouden die de grotten van gisteren toch niet evenaren), want we gingen om 8 uur met de bus weer naar de volgende bestemming. De busreis was deze keer iets minder comfortabel, want er was geen wc… En ik moet ofc na 1 uur al meteen plassen. En er lag naast Lot echt de meest vreselijke hard en onregelmatig snurkende man! Heel prettig… Ik mocht gelukkig even buiten plassen, wat erg prettig was, maar toen ik weer in de bus lag zag ik dat de hele bus me had kunnen zien haha.

• 24 Januari 2018 - 09:10

Jacqueline:

Wat gaaf zo'n jungletocht! Super lijkt me! En inderdaad arme eend, wacht in een hokje tot je opgegeten wordt. En Lot , dus maar een nieuwe broek kopen?