Vietnam - Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Charlotte Joris - WaarBenJij.nu Vietnam - Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Charlotte Joris - WaarBenJij.nu

Vietnam - Hoi An

Door: Wiske

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

17 Januari 2018 | Vietnam, Hoi An

Hallo Mensen,

Vandaag weer een nieuw verhaaltje geschreven door Wiske over onze leuke tijd in Hoi An. Via de volgende link kom je uit bij ons fotoverslag:

Veel leesplezier!

Hoi An dag 1 – 9 december

Om 4:00 uur kwamen we doodmoe aan in Da Nang om over te stappen naar de bus voor Hoi An. Hier arriveerden we om 7:00 uur en zijn we eerst even wat gaan drinken om vervolgens een kamer te zoeken. Om half negen konden we mooi neerploffen op ons bed in hostel Tipi. We zaten aan een erg levendig straatje en vanaf onze kamer hadden we een mooi uitzicht over alle bezigheden op straat. Wij zagen dan ook een bakkertje op de hoek zitten en ik en Lot hebben daar een lekker bruin brood gekocht en een potje pindakaas. Wij hebben dit lekker opgepeuzeld en hebben daarna eventjes de oogjes dichtgedaan. De nachtbus had wederom zijn tol geëist en we hebben uiteindelijk toch zeker twee uurtjes geslapen.

Na ons middagdutje zijn we op pad gegaan om de stad te verkennen. Hoi An is echt supermooi! Overal oude gele beschimmelde huizen met heel veel lampionnetjes en lichtjes. We hebben een lekker kop koffie gedronken met een paar gebakjes bij een luxe koffietentje. Hier hebben we ook nog een lekker gekaart en omdat we met zijn drieën zijn en twee pakken kaarten hebben konden we ook andere spellen doen zoals Amerikaans Jokeren. Daarna zijn we op jacht gegaan naar wat streetfood. Het was inmiddels al donker geworden en alle lampionnen en lichtjes zorgden voor een hele leuke sfeer. Ook op de rivier dreven allemaal lichtjes.

Het streetfood viel een beetje tegen en we zijn daarna dan ook nog wat gaan eten in een restaurantje. Er waren ook heel veel barretjes en de bijkomende proppers (mensen die je proberen binnen te halen in de bar). Elke bar had happy hour en we konden dus profiteren van enorme kortingen. We zijn eerst in de bar Mr. Bean gaan zitten en hier kregen we een cocktail gratis en ook een Shisha (waterpijp). De waterpijp viel niet helemaal in de smaak en na ons drankje zijn we door gegaan naar de Tiger bar. Hier kregen we de tweede bucket gratis en zijn daarom ook overgegaan naar de buckets. Hier hebben we een aantal potjes mex-en gespeeld en daarna hebben we een paar pasjes op de dansvloer gewaagd. Iets na twaalven ging de kroeg dicht en hebben we nog een lekker broodje kip en donut op de straat gehaald alvorens we weer aankwamen op onze kamer.

Hoi An dag 2 – 10 december

De dag begon met een lekker ontbijtje bij ons hostel en we konden hier zelf twee overheerlijke broodjes gezond maken. De rest van de dag zijn we op pad gegaan in Hoi An zelf en hebben we een soort city tour gedaan. Eerst zijn we naar de day market gegaan en hier had je overal leuke winkeltjes en souvenirs kraampjes. Hier was genoeg te zien en ik heb hier dan ook eindelijk mijn Fjällräven tas gekocht die ik al superlang wou. Ook hebben we een paar tempels bekeken en hebben we genoten van alle mooie handelshuizen in Hoi An.

Ook vandaag hebben we weer een heerlijk kopje koffie gedronken (ditmaal zonder lekkernijen) en een potje gekaart. Ditmaal hebben we een potje duizenden gedaan. Aan het einde van de middag zijn we richting de nightmarket gelopen en hebben hier wat streetfood gegeten wat erg lekker was. Toen zijn we wat verder geslenterd en hebben we nog een overheerlijk ijsje gegeten. We zijn vervolgens even naar de kamer gegaan om te chillen en in de avond zijn we weer teruggegaan naar de nightmarket om meer eten te halen. Dit viel wel een beetje tegen aangezien er niet echt een goede avondmaaltijd te verkrijgen was. Na het eten zijn we weer een drankje gaan doen en wezen kaarten en zo ging deze dag ook weer vlot voorbij.

Hoi An dag 3 – 11 december

Vanochtend gingen we weer vroeg op pad met de bus. We gaan vandaag namelijk naar My son en vertrokken om half negen. My Son is een plek waar het Champa volk een groot tempelcomplex heeft gebouwd over een periode van 1000 jaar lang. De eerste gebouwen dateren vanuit de vierde eeuw en we waanden ons dus echt in een stukje geschiedenis vandaag. Onze gids heette Tony en hij vertelde ons hele interessante dingen over de indrukwekkende gebouwen.

Op het hoogtepunt van het Champa rijk hebben er hier 70 tempels gestaan, maar mede door de Vietnamoorlog zijn een groot aantal tempel beschadigd of compleet vernietigd. Het gebied waar deze tempels liggen was namelijk een strategische plek van de Noordelijke Vietcong en dit was een bekende sluiproute naar het Zuiden. Onderdeel van het bekende Ho Chi Minh trail. Om die reden is dit gebied heel vaak gebombardeerd en je ziet het ook goed aan alle enorme kraters die in dit gebied te vinden zijn. Het was erg interessant om veel te weten te komen over het Champa rijk en uit de toelichtingen van de gids bleek dat dit volk hun tijd ver vooruit was.

Na de erg leuke tour zijn we teruggegaan naar ons hotel en hebben hier even wat geluierd. Tijdens onze tocht terug naar Hoi An zagen we een Mexicaans restaurantje en we zijn hier dan ook gaan zitten voor ons avondeten. We hadden echt zin om lekker Mexicaans te eten en hebben van alles besteld. Het eten was echter enorm pittig en ik ben op een gegeven moment gestopt met eten. Joris vond het nog wel lekker, maar ook Lot en hij gaven aan dat dit wel erg pittig was. Bij het restaurant hebben we ook nog een potje gekaart en wat gedronken en vervolgens zijn we vroeg naar ons bed gegaan. We hebben vandaag namelijk een vliegticket geboekt naar Ho Chi Minh City (of Saigon) en moesten weer vroeg opstaan om richting het vliegveld te gaan.

• 24 Januari 2018 - 09:05

Jacqueline:

Ik wil ook wel zo'n Fjällräven rugzak! Zo te lezen zijn jullie de dagen goed doorgekomen met eten, drinken en kaarten:-) In Hoi An kun je toch zo goed allerlei kleding laten maken. Niet gedaan?

• 24 Januari 2018 - 15:48

Jacqueline:

Mooie foto's van Hoi An trouwens!