Thailand - Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Charlotte Joris - WaarBenJij.nu Thailand - Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Charlotte Joris - WaarBenJij.nu

Thailand - Bangkok

Door: Charlotte

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

07 Oktober 2017 | Thailand, Bangkok

Reisverslagen
Bangkok dag 1/4 - 5 oktober
Rond 11 uur in de ochtend kwamen we na een lange reis op het vliegveld aan. Daar hebben we een taxi naar het hotel genomen. Het hotel was even zoeken. We waren allebei ook erg moe van de reis, ik viel non stop in slaap in de taxi. In het hotel moesten we nog 2 uur wachten voor we op onze kamer konden. Gelukkig konden we op een bank naast het zwembad wachten (lees slapen :p). Eenmaal op onze prachtige kamer (of eigenlijk appartement, want we hebben naast een slaapkamer met prachtig utizicht en een badkamer met regendouche/jacuzzi ook nog een woonkamer en keuken! Goed begin van de reis!) hebben we eerst lekker gedoucht, daar waren we wel aardig aan toe na de lange reis en wat gerelaxt.
Toen we weer een beetje mens waren hebben we bij de bali gevraagd waar we naar toe moesten voor het centrum. Vanuit het hotel werden we met de tuktuk naar het station gebracht en daar hebben we de trein naar station Siam genomen. In Siam kwamen we in een heel groot, luxe winkelcentrum terecht. Hier hebben we een beetje rondgestruind. Omdat we nog geen lunch hadden gehad lustten we beiden wel wat. We wilden niet te veel eten omdat het pas half 5 was. Dus heel exotisch hebben we een pizza met salade gedeeld. Na het eten hebben we een nog groter en luxer winkelcentrum bezocht en wat boodschappen bij de 7/11 gehaald.
Rond 8h waren we weer op onze kamer, ons idee was om even te zwemmen en daarna wat te eten. Maar ik was zo moe dat ik meteen in slaap ben gevallen en pas om 11 uur weer wakker werd. Toen hebben we een kleine snack gegeten en wat tv gekeken en zijn we rond 1 uur weer gaan slapen.

Bangkok dag 2/4 – 6 oktober
We hadden heel fanatiek de wekker om 8 uur gezet, maar toen die voor de 10e keer gesnoozed werd heb ik hem maar uitgezet. Met als gevolg dat we pas om half 1 wakker werden. En alsnog waren we beiden best moe, maar om de dag niet compleet te vergooien zijn we toch maar opgestaan. Heel kalm aan hebben we toen ontbeten (of eigenlijk geluncht) en gedoucht. Ook nog in de lonely planet wat moois opgezocht waar we naartoe konden: the grand palace en nabij gelegen tempel.

Rond half 3 gingen we daadwerkelijk op pad. Met de treinmetro zijn we naar Hua Lumphong (mag je meteen weer vergeten) gegaan. Hier werden meteen al tig tuktuks aangeboden, maar om een beetje geld te besparen besloten we te gaan lopen, het was maar een kleine 10 km lopen. We vonden ook al snel de goede weg en begonnen vol goede moed. Maar na 2 uur lang zweten in de hitte waren we er nog steeds niet. Bij een tuktuk hebben we gevraagd of we er al bijna waren, bleek dat we wel op de goede weg zaten maar de verkeerde kant op waren gelopen… Toen hebben we toch maar een tuktuk naar het paleis genomen. Iets voor half 6 waren we eindelijk, maar ons geluk was nog niet op, want het paleis bleek voor de gehele maand oktober dicht te zitten! Dit was ons al een paar keer door wat verkopers gezegd, maar we dachten dat dat gewoon een verkooptruc was, want Camiel had tegen Joris gezegd dat hun precies zoiets was overkomen, maar dat het toen gewoon een scam was. Door naar onze 2e optie dan maar, de nabij gelegen tempel. Alleen toen we net naar de tempel toe wilden gaan kwamen iemand van het paleis (dat vertelde hij ons iig, bleek nu wel een verkooptruc te zijn :p) die ons vertelde dat de tempel om 6 uur dicht ging en we nu niet meer naar binnen konden. Na het paleis gedoe besloten we hem nu maar te geloven. Hij zei ons dat we met een boottochtje nog wel langs alle highlights konden gaan, want dat sloot pas om 7 uur. De tuktuk naar de rivier kostte ook maar 20 baht, koopje toch! (hier had al een belletje moeten gaan rinkelen misschien haha). We besloten maar naar de rivier te gaan en daar verder te kijken. Bij de rivier werden we meteen bij de volgende verkoper afgezet. Deze wilden ons een veel te dure boottocht verkopen, opzich wilden we nog wel wat doen en toen hij zei dat we nu perfect de zonsondergang konden zien zijn we akkoord gegaan. Wel na nog wat van de prijs afgedingt te hebben (alsnog was het belachelijk duur, maar daar kwamen we pas later achter toen we aan het omrekenen naar euro’s waren). Maar goed, van die zonsondergang hebben we ook niks gezien omdat overal flatgebouwen voorstonden haha. Ook was onze uur durende boottocht al na 40 minuten voorbij, wat verder wel prima was aangezien er niet veel meer te kijken viel. In ieder geval waren we wel lekker afgekoeld en bijgekomen én werden we nabij Khao San Road (een toeristisch straatje wat heel leuk schijnt te zijn) afgezet, waar we wilden zijn.

Na een kleine 10 min lopen zagen we een heel leuk straatje (wat de straat naast Khao San Road bleek te zijn) en omdat we niet wisten hoever Khao San Road nog lopen was (1 minuut verderop dus haha) gingen we hier het straatje in. Dat was geen verkeerde beslissing, we hebben heel lekker gegeten bij een ontzettend gezellig tentje, onze eerste echte thaimeal! Sowieso was de hele straat hartstikke gezellig, overal was muziek en stonden terrasjes. Na het eten zijn we doorgelopen naar Khao San Road, hebben we tientallen verkopers afgewezen en nog een lekker biertje/cocktail gedronken. Voor de verandering werd ik een keer niet om mijn ID gevraagd haha.
Via de het dichtstbijzijnde station zijn we terug naar huis gegaan. We worden steeds beter in het afdingen, na de boottocht hebben we ons lesje wel geleerd! Op ‘ons’ station moesten we alleen nog vervoer naar het hotel terug zien te vinden. Dat werd een scootertje, met zijn tweeën achterop! Echt mega lachen! En ook nog een stuk sneller aangezien er aardige file was én zelfs een heel stuk goedkoper!
Het was een beetje een gekke dag, maar gelukkig wel met een erg leuk einde! Morgen gaan we het van het begin af aan iets beter aanpaken :p.

Bangkok dag ¾ - 7 oktober
Vandaag de wekker gezet om half 8 en toen ook meteen opgestaan. Even snel wat ontbeten en toen door naar Khao San Road! Met de tuktuk waarin we reden hebben we nog een tussenstop bij zijn sponsor gemaakt (een of ander veel te dure kledingmaker), maar dat scheelde wel weer mooi 200 baht! We wilden bij Khao San Road een tour naar een van de drijvende markten boeken, hopelijk kon dat nog zo kort dag. Maar we hadden geluk, bij een reisbureau die wer gisteren al op het oog hadden vertrok er nog een tour om 1 uur. Meteen hebben we daar ook vervoer voor naar Koh Tao geboekt en een simkaartje met internet geregeld. En dit allemaal voor even veel geld als de boottocht van gisteren! (Iedere keer ben ik me er weer pijnlijk van bewust hoe veel geld we daar aan uit hebben gegeven :p). Daarna hebben we heerlijk relaxt bij een tentje wat gedronken en een potje pool gespeeld. Een paar sneaky muggen hadden mijn benen nog wel flink te pakken genomen in de korte tijd.

….. To be continued

Daarom nog snel wat deet gehaald (ik had de onze in het hotel laten liggen) en toen was het tijd voor onze tour! Het was zo’n 2 uur rijden naar onze eerste stop: de train market. Heel grappig concept, daar is een markt gewoon direct langs het spoor en als er een trein aan komt klappen ze snel hun handeltje in en zodra die voorbij is komt alles weer tevoorschijn. Op de markt zelf werd vooral veel seafood (vaak nog levend) verkocht, zag er niet helemaal naar onze smaak uit. Maar we hebben wel mango voor onderweg gehaald en heerlijk zelfgemaakt kokosijs gegeten (uit een kokosnoot!).

Na de train market gingen we door naar de floating market. Helaas was het meer een markt langs de rivier dan echt een drijvende. Maar alsnog erg tof om te bezoeken! Ze verkochten weer heel veel vies uitziende vissen en ander gedierte waar we ons niet aan durfden te wagen. Om even aan de hitte te ontsnappen en ons zweet wat op te laten drogen (ja je zweet hier echt continu als een malle), zijn we bij een goed uitziend tentje gaan zitten en hebben we daar wat gegeten en gedronken. Om half 7 moesten we weer verzamelen voor de boottocht om de vuurvliegjes te bekijken. En dat waren er veel! In het begin zagen we ze steeds niet, maar na ze eenmaal gespot te hebben zag je ze in een keer overal. Het leek wel alsof in alle bomen knipperende kerstlichtjes hingen!

De terugweg ging een stuk sneller dan de heenweg en binnen 1,5 uur waren we alweer aan de Khao San Road. In het straatje ernaast hebben we gezellig een bordje padthai gegeten onder het genot van een (paar) biertjes. Rond 11 uur zijn we weer richting huis gegaan. Vandaag was echt een mega leuke, geslaagde dag! Zo mogen er nog wel meerderen volgen haha!

Bangkok dag 4/4 – 8 oktober
Laatste dagje Bangkok! Vanavond om 8 uur vertrekken we, na wat twijfel (een paar enge nieuwsberichten), naar Koh Tao. We hoefden pas om 12 uur uit te checken dus we hebben lekker rustig aan gedaan: beetje uitgeslapen, wat dingen op de laptop geregeld en nog een paar baantjes getrokken in het zwembad. Na het zwemmen hebben we onze backpacks ingepakt en zijn we met de goedkoopste taxi tot nu toe (we zijn nog steeds aan het ontdekken wat een normale prijs is) naar Khao San Road gegaan. Hier hebben we de backpacks gedumpt bij het reisbureau en zijn we weer bij hetzelfde tentje als gisterochtend (the Greenhouse) gaan zitten om te plannen wat we vandaag nog konden doen. Daarnaast hebben we ook meteen voor het verblijf in Koh Tao gekeken. Ons idee was om het Sanam Luang park te gaan bekijken, maar toen we daar aankwamen was het allemaal afgezet. Allemaal alvast in de voorbereiding voor de crematie van de koning eind deze maand, daar zijn ze echt heel druk mee bezig hier. De koning is echt een heilig man hier, overal zie je super grote posters van hem hangen en hij wordt echt vereerd als een god. Omdat het park dus helemaal afgezet was zijn we wat verder gelopen, hierbij stuitten we meer door toeval op een hele mooie tempel, waar het ook nog eens super rustig was. Rondom het hele terrein stonden overal gouden, zittende boeddha’s en binnenin verschillende tempels zelfs reusachtige gouden boeddha’s van wel 8 meter!

Na de tempel hebben we nog de amulet market bezocht, die we eigenlijk al op onze eerste dag wilden bezoeken. Het marktje was niet heel groot maar wel leuk om te bekijken, ze verkochten voornamelijk beeldjes. Via de markt kwamen we uit bij een piertje en hier hebben we even op een bankje gezeten om wat af te koelen, waar het de andere dagen vooral benauwd was scheen vandaag de zon juist heel heet. Op de terugweg naar Khao San Road en Rambuttri Road (het straatje naast Khao San Road, waar we eigenlijk het meeste zijn en die we zelfs ook wat gezelliger vinden) zagen we in de verte nog een oefenparade voor het paleis (waarschijnlijk ook voor de crematie van de koning), met overal heel veel politie en militairen. Bij Rambuttri Road aangekomen waren we best wel moe, want het was een behoorlijk eindje lopen geweest, dus zijn we weer bij de Greenhouse gaan zitten om wat verkoelends te drinken (toch wel ons favoriete stekje gedurende de dag, plus ze hebben wifi :p!). Daar hebben we ook nog twee potjes pool met hindernissen gespeeld, de witte bal kwam steeds vast te zitten in de pooltafel, dus bij elk nieuw potje moest die weer open gemaakt worden.

Als avondeten hebben we Padthai bij een straatje tentje gegeten, wat ontzettend lekker was en een stuk goedkoper dan in de restaurants. Ook is het wel leuk om te zien hoe het vers voor je ogen bereid wordt. Na het eten wilden we wel graag een drankje doen, maar we waren ook wel moe. Dus als tussenweg hebben we in de wachtruimte van het reisbureau een changbiertje gehaald. Na het biertje hadden we nog een halfuurtje om te chillen voor we opgepikt werden voor onze reis naar Koh Tao. Een Thaise jongen bracht ons via allemaal kleine straatjes naar een mini van. Achterin zaten we best comfortabel, dus we waren wel tevreden dat dit ons vervoer werd naar Koh Tao! Samen met nog een ander stelletje (een Servisch meisje en Bosnische jongen) en twee jongens (een Canadese jongen en van de andere hoorde ik het niet helemaal goed) deelden we de mini van. Maar na zo’n 20 minuten stopte het busje al, bij het station en daar werd ons verteld dat over een uur onze bus vertrok, dat was even een domper haha. Maar toen we in de bus kwamen bleken we mega geluk te hebben, Joris en ik hadden de twee stoelen achterin waar een groot gat tussen ons en de volgende stoelen zat voor mogelijke bagage, meer dan genoeg beenruimte in ieder geval dus! De Canadese jongen die met ons meereisde grapte al dat dat was omdat ‘they knew you where Dutch!’. Tijdens de busrit zelf heb ik toch niet optimaal geslapen, op een gegeven moment kon ik mijn draai niet meer zo lekker vinden en bij iedere halte gingen alle lichten in de bus vol aan.

• 07 Oktober 2017 - 20:27

Nardie:

Google maps werkt daar toch ook

• 09 Oktober 2017 - 22:46

Marga:

Het afzetten is n echte Bangkok-ervaring die je niet mag missen!

• 10 Oktober 2017 - 11:02

Mloes:

Leuk stuk om te lezen! Veel plezier nog.. xx

• 15 Oktober 2017 - 13:55

Nardie:

Wat fijn dat jullie ons zo laten meegenieten, d.m.v. jullie verhalen en foto's.