Kruger National Park - Reisverslag uit Krugersdorp, Zuid-Afrika van Charlotte Joris - WaarBenJij.nu Kruger National Park - Reisverslag uit Krugersdorp, Zuid-Afrika van Charlotte Joris - WaarBenJij.nu

Kruger National Park

Door: Joris & Charlotte

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

10 April 2019 | Zuid-Afrika, Krugersdorp

Dag 3 – 10 april
Vandaag eerst lekker rustig ontbeten en we werden al meteen op een prachtig extraatje getrakteerd! Nog geen 10 meter van ons af wat namelijk een giraffe ook zijn ontbijt aan het nuttigen. Daarna zijn we op pad naar Kruger gegaan, met kleine stop in Acornhoek om boodschappen te doen. Vandaag overnachten we in Satara Camp, wat zo’n 80km rijden was. Hier hebben we bijna de hele dag over gedaan omdat we om de haverklap stopten vanwege de fantastische dieren die we zagen. Tijdens onze rit zagen we zebra’s, giraffes en zelfs een olifant vlak langs ons! Echt ontzettend gaaf en we hadden ook meteen het gevoel midden in de bush te zitten. Rond 3 uur kwamen we in Satara aan, hier hadden we een uurtje om de tenten op te zetten en ons klaar te maken want om kwart over 4 moesten we alweer aanwezig zijn voor de Sunset Drive. Dit was een avondsafari waar we met een grote safaribus 3 uur lang rond reden om dieren te spotten. Eerst zagen we een enorme olifant die zich leek te willen verstoppen achter een minuscule boompje. Maar wat later werd het pas echt gaaf, de bus stopte en we hoorden ‘lion, lion!!’. En ja hoor, vlak langs de kant, nog geen vijf meter van onze bus af lagen een mannetjes en een vrouwtjes leeuw. Je had het idee dat je ze bijna kon aanraken. De rest van de drive hebben we nog wat ander wild gezien, maar de leeuwen waren toch wel echt het hoogtepunt van de avond!

Terug bij de camping hebben we bij het restaurant van het camp gegeten aangezien het al best wel laat was en pikkedonker. We hadden een extreem vrolijk meisje dat ons steeds lachend aan het bedienen was. Ze prees het eten dat we gekozen hadden de hemel in en dat was niets gelogen! Het was verrukkelijk. Met volle buikjes en een geslaagde eerste dag klommen we lekker onze tenten in.

Dag 4 – 11 april
Na een goed ontbijtje met pannenkoeken en yoghurt zijn we op pad gegaan richting Skukuza Restcamp. Dit is via de snelste weg zo’n 80 km, alleen wij gaan via een dirt road omdat we zo veel mogelijk dieren willen spotten. Was ook erg gaaf om met onze dikke wagens door de met kuilen bezaaide weg heen te rijden. En in Kruger zelf was het tot nu toe al niet druk, maar op zo’n dirt road kwamen we al bijna helemaal niemand tegen. We deden er lang over maar de weg beloonde wel, we hebben veel wildlife gespot! Ook was er langs deze weg een mooie picknickstop. Het idee was eerst om na de eerste dirt road er nog eentje te doen, alleen hadden we al zo lang over deze gedaan dat we daar niet genoeg tijd meer voor hadden en we zijn dus over de ‘gewone’ verharde weg gereden. Maar ook hier hebben we super veel dieren gespot, bij een waterplas zelfs nijlpaarden, giraffes, wildebeesten en nog een hoop meer! Wel waren we rond eind van de middag behoorlijk gaar, maar precies op tijd kwam daar een hele leuke stop. Een gezellig buitenlucht restaurantje waar we met zijn allen een pie gedeeld hebben en lekkere verkoelende ijskoffies hebben gedronken. Ze hadden hier zelfs een pie gemaakt van koedoe! Na deze pauze zijn we nog best vaak gestopt voor dieren en kwamen we net op tijd op de camping aan (de poorten sluiten namelijk om 18h). Hier hebben wij een plekje uitgezocht en in het donker gebraaid en daarna nog marshmellows geroosterd. Wederom een geslaagde dag!

Dag 5 – 12 april
Ons laatste dagje in Kruger alweer! Vandaag halen we wel het meeste eruit want we gaan op sunrise safari. Om half 5 ging onze wekker al. We hoopten met de tour nog een paar dieren te spotten die we tot nu toe nog niet hadden gezien; een luipaard, jachtluipaard of misschien zelfs een neushoorn. We hadden weer een leuke gids die over van alles vertelde en we zagen het gebruikelijke wild wat we tot nu toe wel steeds hadden gezien; hier en daar een olifant, ontzettend veel impala’s en af en toe wat wildebeesten. Maar niet lang daarna stopten we abrupt en wees onze gids ons een beest in de bosjes aan: een gevlekte hyana! Die hadden we tot nu toe nog niet gezien! Toen een tijdje later de gids ons net wat over een groep impala’s aan het vertellen was zagen we in de verte al dat een andere safariauto gestopt was. En iets later zagen we een grote grijze kont tussen de bosjes, geen olifantenkont maar die van een neushoorn! We reden erheen en ja hoor, een hele groep neushoorns! Dit was echt ontzettend bijzonder, zelfs de gids had ze al heel lang niet meer gezien en ze liepen nu op een meter afstand van onze bus! Super gaaf! Ook de rest van de safari leek ons geluk niet op te kunnen want langs de weg lagen twee leeuwen, weer een mannetje en een vrouwtje. En later bleek er zelfs nog wat verderop een tweede mannetje te liggen. Dit was nou wat je noemt echt een mega geslaagde safari! Weer terug op de camping hebben we onze auto’s gepakt en gingen we op weg richting de uitgang. Ook hier bleek dat het vandaag echt een goede dag was om dieren te spotten, we zagen namelijk nog een enorme kudde olifanten bij een waterplas drinken, inclusief hele kleine baby olifanten. En op de weg liepen 3 leeuwen tussen de auto’s door en kwamen zo dicht bij dat we ze hadden kunnen aanraken als we wilden. Een mooie afsluiting van ons verblijf in Kruger!

Als accommodatie hadden we vandaag een heus treehouse in Marloth park. Dit is een klein parkje net buiten Kruger, echt wild zal je hier niet spotten maar wel klein wild zoals koedoe’s en impala’s. We konden overheerlijk op de verhoogde veranda zitten tussen de bomen en hebben wederom lekker gebraaid. ’s Avonds zagen we nog een Zuid-Afrikaanse galago (google maar) die rakelings langs ons sprong. Het was ook onze laatste avond samen met Loes en Niek en hebben nog naast het braaien wat spelletjes gespeeld onder het genot van een Zuid-Afrikaans wijntje.