Addo Elephant NP & Tsitsikamma NP - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Charlotte Joris - WaarBenJij.nu Addo Elephant NP & Tsitsikamma NP - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Charlotte Joris - WaarBenJij.nu

Addo Elephant NP & Tsitsikamma NP

Door: Joris & Charlotte

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

16 April 2019 | Zuid-Afrika, Addo

Dag 9 – 16 april
Vandaag hadden we weer een lange reisdag voor de boeg. We willen namelijk een heel stuk naar het zuidwesten rijden zodat we dichter bij het Addo Elephant park konden komen. De dag begon met een losgeslagen koe bij onze tent en vervolgens een snel en lekker ontbijtje. Het weer was ook niet heel best en door de kou waren we uiteindelijk zo snel dat we al om half 9 op pad waren. De reisdag begon dus heel erg soepel, maar dit bleek al snel minder te worden. Bij een lange tussenstop in Umtata bij een winkelcentrum hebben we een aantal boodschappen gedaan en geluncht. Hierna waren we echter al wel behoorlijk gaar, maar we zaten pas op de helft…

Het tweede gedeelte van de reis leek dan ook niet voorbij te gaan, maar uiteindelijk kwamen we iets na vijven aan bij Buccaneers Backpackers in het kleine plaatsje Chintsa. Het zag hier er echt prachtig uit en na een paar problemen bij het inchecken kwamen we uiteindelijk op een mooie camping uit die we bijna voor onszelf hadden. Hier hebben we snel de tent opgezet, wat eten gekookt en de laptop opgeladen. Het weer was hier helaas niet heel best, maar hopelijk wordt dit morgen beter. We zijn snel nog even onder de douche gestapt (bleek een buitendouche te zijn en het regende) en daarna zijn we weer vroeg in de tent gaan liggen. Hier hebben we de tekenfilm Coco (die erg leuk was) gekeken en zijn daarna gaan slapen.
Dag 10 – 17 april
Vandaag is dag tien alweer en na de lange en zware dag van gisteren hebben we vandaag lekker de tijd om rustig aan te doen. We hebben dan ook kalm ontbeten en zijn daarna ondanks de bewolking naar het strand gelopen voor een lekkere ochtendwandeling. Eenmaal aangekomen op het strand werden we verrast door hoe mooi het hier was. De zon begon ook een beetje door te breken en met het voetje baden voelde het water heerlijk aan. Tijdens onze wandeling zagen we ook veel levende dieren zoals krabben en een soort zeeslakken. Wel gaaf om deze dieren zo te zien.

Na de wandeling hebben we al onze spullen opgeruimd en de tent weer ingeklapt (het blijft verbazingwekkend hoe snel en makkelijk dit gaat). Vervolgens hebben we met een prachtig uitzicht op het strand (Buccaneers is echt een aanrader, zo mooi allemaal!) een kopje koffie en wat fris gedronken. Daar hebben we meteen een plan gemaakt voor de komende dagen en een airbnb geboekt voor Kaapstad. Na een heerlijke ontspannende ochtend en een lichte lunch waren we klaar voor een kortere autorit. Het was ongeveer 3,5 uur rijden naar Addo Elephant park waar we opnieuw wilde dieren gaan spotten.

De rit verliep erg soepel en we waren dan al snel aangekomen bij het main camp van Addo Elephant park. Eenmaal op onze plek wilden we snel aan de slag om alles klaar te zetten en daarna te genieten van onze net gekochte biertjes en ciders. Wij waren echter iets te snel en vergaten een deur dicht te doen tijdens het uitklappen van de tent. Terwijl Lot op de auto stond en Joris aan de andere kant glipte een brutale aap onze auto in en ging er vandoor met ons bananenbrood…. De rest van de avond hebben we de deuren constant afgesloten en meerdere keren de apen verjaagd van ons campingplekje. Na een heerlijke zelfgemaakte nachos maaltijd hebben we nog even nagenoten met een lekker biertje en een cider en vervolgens zijn we op tijd in de tent gedoken. Hier hebben we een filmpje gekeken en daarna lekker geslapen.
Dag 11 – 18 april
Vanochtend zijn we weer bijtijds vertrokken om dieren te spotten! Het was wel erg bewolkt en ontzettend koud, dus we zijn benieuwd of dat beter is om dieren te spotten of juist niet. Zoals eigenlijk overal tot nu toe in Zuid-Afrika leek het in Addo Elephant National Park ook niet heel druk. Dit park is eigenlijk een mini versie van Kruger (om een idee te geven: Van Noord tot Zuid rijden in Addo was maar ongeveer 45 km en Kruger is net zo groot als België..). Maar desondanks is dit park zeker de moeite waard door de hoeveelheid olifanten en ook hier is kans op het spotten van de Big Five! In het begin zagen we al meteen een mannetjes Koedoe met bizar grote hoorns en ook heel veel warthogs.

Aangezien Addo niet zo groot is besloten we ook veel van de zijwegen in te rijden. De eerste zijweg loonde al meteen, want daar stonden een aantal voertuigen stil. De mensen in de safariauto zagen allemaal wat, maar wij konden echt helemaal niets zien. Uiteindelijk besloten we nog een keer te kijken en toen zagen we een spotted Hyena op drie meter afstand!! Hij liep even later zelfs de weg over en dit was een heel goed begin van de dag. Later zagen we namelijk nog enorm veel olifanten (waaronder een aantal vechtende en twee die de liefde bedreven…), een groot aantal zebra’s, meer koedoes en warthogs, struisvogels en zelfs een waterbuffel. Als kers op de taart kregen we net voor het einde (500 meter voor de poort) het mooiste van de dag te zien. Er lagen namelijk twee mannetjes leeuwen midden op de weg en dit maakte onze dag helemaal af!

Het weer was ondertussen wel echt slecht geworden en we hadden zelfs te maken met regenval. We besloten dus maar snel door te rijden naar onze volgende bestemming: Stormsrivier vlakbij Tsitsikamma national park. Dit stadje bleek supergezellig en leuk toeristisch te zijn en na een beetje zoeken kwamen we uiteindelijk bij een beetje hippie backpackers lodge uit met een lieve hond en een gekke geit. Hier hebben we onze auto in de tuin geparkeerd en vervolgens zijn we gaan braaien. Na ons heerlijke maaltje hebben we gechilld in de lounge en meteen onze eerst reisverhalen upgeload. Vervolgens hebben we ons even opgefrist en zijn we in de tent nog wat gaan lezen. Morgen gaan we een heerlijke wandeling maken in het National Park.
Dag 12 – 19 april
De wekker stond weer vroeg vandaag en we hebben lekker ontbeten bij onze tent. Daarnaast mochten we bij de lodge gratis pannenkoeken bakken en dit heeft Joris meteen maar uitgeprobeerd. Daarna zijn we snel doorgereden naar het national park om daar te beginnen aan de waterfall trail. Dit was een prachtig wandelpad naast de zee waarbij het nodige klim en klauterwerk kwam kijken.
Uiteindelijk kwamen we uit bij het punt waar de stormsrivier door middel van een waterval uitkwam bij de zee. De wandeling duurde ongeveer twee uur en op de terugweg zagen we ook nog een klein hertje op ons pad.

Na de wandeling zijn we naar het restaurant gelopen dat bij de camping hoorde (erg mooie camping vast aan de zee, maar wel erg druk) en hebben hier een milkshake coffee genomen. Daarna zijn we een tweede korte wandeling gaan doen waarbij we over een aantal hele mooie hangbruggen liepen. Deze wandeling was beduidend korter, maar desondanks waren we helemaal bezweet en verhit toen we bij de auto kwamen. We zijn daarom snel gaan rijden en hebben een stop gemaakt bij de Bloukrans bridge. Hier is namelijk de hoogste commerciële bungeejump mogelijkheid ter wereld (216 meter!!!). Deze kans hebben we maar voorbij laten schieten en zijn daarna doorgereden naar Plettenberg Bay.

Plettenberg Bay is een leuk stadje liggend aan een prachtige baai waar de mensen iets meer geld hebben. We kozen ervoor om hier een vroeg diner te houden en zijn voor het eerst vandaag even uit de zon gegaan (we waren nog steeds helemaal verhit). Na de heerlijke maaltijd hebben we onze weg weer vervolgd richting onze camping voor vanavond in Swartvlei. De weg er naar toe was weer prachtig en eenmaal aangekomen was er alleen niemand meer bij de receptie (we betalen morgen wel). Na het opzetten van de tent hebben we een drankje gedronken, popcorn gemaakt en een aantal spelletjes gedaan. Vervolgens zijn we rond tien uur gaan slapen, want morgen willen we extra vroeg opstaan om richting Stellenbosch te gaan.