Panorama Route - Reisverslag uit Graskop, Zuid-Afrika van Charlotte Joris - WaarBenJij.nu Panorama Route - Reisverslag uit Graskop, Zuid-Afrika van Charlotte Joris - WaarBenJij.nu

Panorama Route

Door: Joris & Charlotte

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

08 April 2019 | Zuid-Afrika, Graskop

Dag 1 – 8 april
Vandaag aangekomen in Johannesburg. Eerst op het vliegveld een telefoonkaart geregeld en daarna onze huurauto (dikke 4x4 met tent op het dak) opgehaald. Voordat we op pad gingen nog even wat boodschappen gedaan en geld gepind (we moeten namelijk tol betalen) en toen richting graskop gereden. Onderweg nog wel aangehouden voor te hard rijden (Charlotte was aan het afremmen van 100 naar 80 zone). Een politieagent vertelde dat we geluk hadden en we geen bekeuring kregen maar een boete van 1000 Rand (zo’n €65), geen idee wat dan het verschil tussen een bekeuring en een boete is. Wij gaven aan dat we geen 1000R hadden, waarop de agent even met zijn supervisor ging overleggen of het bedrag omlaag kon. Toen hij weg was hebben we snel het meeste geld uit onze portemonnee gehaald zodat die wat leger was. De agent vertelde na zijn ‘overleg’ dat er akkoord werd gegaan met 500R. Wederom zeiden we dat we niet zo veel geld hadden. Hij vroeg hoeveel we dan wel hadden, wat 250R was. Dat was akkoord en we konden weer op pad. Bijzondere gebeurtenis en een behoorlijke corrupte bende.

In graskop verbleven we bij de Panorama Ruskamp, prima camping met een zwembad met een prachtig uitzicht. Daar ontmoette we ook Loes en Niek, waar we de komende dagen mee rondtrekken. R300 voor 2pp/nacht. Hier ook lekker uiteten geweest ’s avonds, ook voor zo’n R300. Daarna nog een lekker wijntje gedronken voor de tent en vervolgens op tijd naar bed gegaan om de slaap van afgelopen nacht in te halen.

Dag 2 – 9 april
Vanochtend eerst heerlijk ontbeten bij onze camping en daarna nog in het prachtige zwembad gelegen. Uiteindelijk rond 11h op pad gegaan. Vandaag rijden we de panorama route. Onze eerste stop was Gods Window, een mooi uitzichtpunt. Wel alleen met helder weer, Loes&Niek waren er gisteren toen het bewolkt was en toen was er niks aan geweest. Na deze stop zijn we een eind doorgereden, alleen de route rijden is ook al prachtig. Joris had al wel trek en toen we langs de weg een bordje ‘restaurant’ zagen zijn we er ook gestopt. Beste keuze die we hadden kunnen maken! We moesten een best stukje lopen maar het restaurant (Potluck Boskombuis) had niet prachtiger kunnen zijn. Helemaal open en van hout gemaakt langs de rivier. Naast dat het restaurant prachtig was, was het eten ook nog overheerlijk. 3 Zuid-Afrikaanse vrouwen stonden achter een grote barbecue te braaien. Echt een aanrader als je de panorama route rijdt. Hierna zijn we nog bij een mooi uitzichtspunt gestopt, vlak voor de three roundavels. Het was hier heel rustig en we kregen persoonlijke uitleg van een jongen. Aangezien we daarna nog een behoorlijk eind moesten rijden zijn we bij de overige punten niet meer gestopt. Maar je kijkt in de auto zelf ook al je ogen uit, zo ontzettend mooi is het. In Hoedspruit hadden we even wat boodschappen ingeslagen en daarna zijn we naar Ngama Lodge gereden waar we vanavond slapen. Deze ligt in een private reserve, dat is een privé park waar ook wilde dieren rondlopen. Tot ons gelukt spotte we al 3 zebra’s terwijl we naar de lodge reden! Bij de lodge hebben we lekker gebraaid en wat spelletjes gespeeld. De spelletjes werden wel een paar keer onderbroken doordat er een reuze, vliegende sprinkhaan en een gigantische kever mee wilden doen. Deze moesten eerst door Charlotte weggehaald worden voordat we weer door konden spelen.

Wel heel toevallig trouwens, we werden vandaag weer aangehouden door een agent die zei dat we te hard reden en ons een bekeuring wilde geven. Dit keer hadden we echter opgelet en we reden keurig de aangegeven snelheid. Toen we dit zeiden, zei de agent ‘okay bye’ en konden we zo doorrijden! Je wordt dus gewoon voor het lapje gehouden.

• 19 April 2019 - 04:59

Nardie :

Wat leuk dat jullie weer een verslag sturen.

• 19 April 2019 - 07:12

Joke:

Leuk te lezen, wij zijn ook ZA gangers. Die bekeuringen niet meer betalen, hoor! Is oplichting en contant mogen ze dat helemaal niet innen, is een fooi voor prive dus van de agent. Altijd zeggen dat je op het politiebureau wilt gaan betalen met je creditcard, dan laten ze je doorrijden. Fijne reis verder en ik lees met belangstelling mee!!

• 21 Mei 2019 - 16:25

Charlotte En Joris:

Ha Joke,

Beetje late reactie vanwege vaak geen goed internet in Afrika en het weer settelen thuis haha. En na die eerste keer de bekeuring betaald te hebben zijn we er gelukkig niet meer opnieuw ingetrapt! Leuk dat je mee leest!