Drakensberg & Lesotho - Reisverslag uit Sani Pass, Zuid-Afrika van Charlotte Joris - WaarBenJij.nu Drakensberg & Lesotho - Reisverslag uit Sani Pass, Zuid-Afrika van Charlotte Joris - WaarBenJij.nu

Drakensberg & Lesotho

Door: Joris & Charlotte

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

13 April 2019 | Zuid-Afrika, Sani Pass

Dag 6 – 13 april
Vandaag is niet zo’n interessante dag, gewoon een hele lange reisdag. We hebben ruim 7 uur gereden van Marloth Park naar Estcourt naast het Drakensgebergte. Hier konden we gelukkig nog op de valreep bij een B&B terecht gevestigd in een oud koloniaal-Nederlands huis. We werden erg vriendelijk ontvangen en hebben nog snel even wat boodschappen ingeslagen zodat we dat morgen niet meer hoeven te doen. Daarnaast hebben we ook ons avondeten in de supermarkt opgeschept. Een hele gebraden kip, gele rijs en wat gebakken groente. Dit heerlijke maaltje hebben we daarna snel opgegeten op de veranda bij de B&B. Daarna nog van het internet gebruik gemaakt en vervolgens snel het bed in gedoken. Morgen gaan we echt het Drakensgebergte in!

Dag 7 – 14 april
Het was vanaf Estcourt nog een kleine 3 uur rijden naar Sani Pass Lodge, waar we de komende 2 nachten verblijven tijdens ons bezoek aan Drakensberg NP. Het eerst stuk konden we lekker knallen op een uitstekende snelweg, maar niet snel daarna veranderde deze en ging over in een dirt road. Ontzettend gave weg met prachtige uitzichten, maar naar anderhalfuur hierop gereden te hebben waren we wel helemaal door elkaar geschud en blij toen we het weer in asfalt zagen veranderen. Bij de Sani Pass Lodge was het niet druk en kregen we een mooie kampeerplek toegewezen. Toen we onze wagen hier hadden geparkeerd bleek echter hoe erg we door elkaar geschud waren geweest: de slang van onze watertank was namelijk losgeschoten en de volle 40 L tank had gelekt. Gelukkig lagen onze meeste spullen hogerop en waren droog gebleven, alleen onze schoenen hadden het moeten ontzien. Daarnaast was ook het ophangsysteem van onze tafel losgeschoten en was het dus een behoorlijke rotzooi.

Doordat we een keer niet zo extreem lang hadden hoeven rijden konden we wat rustiger aan doen en hebben we eerst even gerelaxed. Daarna hebben we in de middag nog een mooie wandeling van een anderhalf uur gedaan. ’s Avonds hebben we met veel pijn en moeite een vuurtje weten te stoken en hierin mais en aardappels gepoft. Het wordt hier in Zuid-Afrika echt ontzettend vroeg donker en ook heel snel, rond 6h is het echt al pikkedonker. Dus we liggen eigenlijk ieder dag ook erg vroeg in bed, vandaag lagen we er zelfs al om half 8 al in! (Wel gewoon nog eerst wat gelezen, maar toch haha).

Dag 8 – 15 april
Vandaag gaan we de Sani Pass Day Tour doen. Dit is een dagtour waarmee we via de befaamde Sani Pass (de derde hoogste bergroute ter wereld) Lesotho in gaan. Lesotho is een klein bergkoninkrijk midden in Zuid-Afrika. We gingen met nog een ander jong Nederlands stel, een Frans stel en een Chinese man. Deze laatste was wel een bijzonder figuur waar we erg om hebben moeten lachen. Hij had gisteren in zijn kleine Suzuki de bergpas zelf proberen te rijden (wat je eigenlijk alleen in een 4x4 mag doen) en was bovenaan vast komen te zitten. Gelukkig wel weer losgekomen maar toen mocht hij zich omdraaien en dit was zijn plan B om Lesotho in te komen. Onze gids was ontzettend leuk en lag hele tijd schaakmat om de Chinees.

De Sani Pass deed zijn naam wel eer aan, het was echt een super mooie klim naar boven en ondertussen vertelde de gids ons van alles over het de omgeving. Onderweg zagen we ook nog een elandhert (ander soort Eland dan in Canada) en twee hertjes met elkaar vechten. Tussendoor zijn we ook een aantal keer uitgestapt om te genieten van het prachtige uitzicht en hebben we een paar foto’s geschoten. Het laatste stuk van de klim was enorm stijl en daarom nog toffer. In 8 km stegen we bijna een kilometer met de daarbij behorende haarspeldbochten. Eenmaal boven aangekomen kwamen we bij de grenscontrole en kregen we een nieuwe stempel en daarmee ook een nieuw land! Hier haalde onze gids een soort snack die Mielekip heette en dit was zo lekker dat wij dat ook maar gingen halen (wel voor de ‘toeristen’ prijs: het dubbele van de normale prijs, alsnog maar 2 rand, maar toch).

Eenmaal in Lesotho stopte we bij een geitenschuur waar ze de geiten schoren met een ouderwetse schaar. Dit deden ze erg kundig en dit was leuk om te zien. Daarna gingen we naar het hoogste punt van de weg met 3240 meter. Vervolgens hebben we ook een kleine wandeling gemaakt en liet de gids ons het hoogste punt van het gebergte zien. Daar ontmoette we ook een herder die mutsen verkocht van de geitenwol. We vonden het wel een goed idee om deze mensen te steunen en voor 100 rand hebben we dan ook een muts gekocht. Gelijk een mooi aandenken en Joris is ook nog samen op de foto gegaan met de herder. Daarna reden we weer terug richting de Sani Pass en zijn we gestopt bij een klein dorpje voor een plaatselijke lunch. Uiteindelijk kregen we een oliebol als voorafje en een soort variatie van boerenkool met jus als lunch, super grappig! Wel erg lekker en samen met de hier bekende pap (soort puree van maïzena) en het zelfgemaakte brood erg vullend.

Om de tour mooi af te sluiten eindigden we bij de hoogste pub van Afrika voor een lekker biertje en cider. Ondertussen was de Chinese man al een stuk baldadiger geworden door de Whiskey en het bier die hij al onderweg had gedronken. Hij heeft ons daarnaast ook alles over Hong Kong en China verteld wat vaak erg grappig was. Na dit lekkere drankje zijn we weer naar beneden gereden en sloeg het weer redelijk om. Het werd erg bewolkt en wij hebben erg geluk gehad, want door het mooie weer hebben we telkens een super mooi uitzicht gehad.

Eenmaal aangekomen hebben we een simpel campingmaaltje bereid en vervolgens gechilld met een biertje in de common room. Hier hebben we nog gezellig nagepraat met de mensen van de tour en een aantal andere backpackers. Vervolgens hebben we samen met Joren en Babette (het Nederlandse stel) nog een spelletje gedaan en hebben ze ons een aantal tips gegeven voor het vervolg van de reis. Het was een erg leuke en gezellige dag en uiteindelijk lagen we zelfs pas iets voor twaalf in bed… Haast te gek voor ons doen.

ps. binnenkort zullen we even de foto's delen!