Sesriem en omgeving - Reisverslag uit Sesriem, Namibië van Charlotte Joris - WaarBenJij.nu Sesriem en omgeving - Reisverslag uit Sesriem, Namibië van Charlotte Joris - WaarBenJij.nu

Sesriem en omgeving

Door: Joris & Charlotte

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

27 April 2019 | Namibië, Sesriem

Dag 20 – 27 april
Vandaag weer een eindje rijden voor de boeg, richting Sesriem waar we op een uurtje rijden er vanaf een camping hebben voor de komende 2 nachten. We waren vroeg vertrokken zodat we nog redelijk op tijd daar aan kwamen. We maakten ook goed kennis met de Namibische hitte, jezus wat werd het snel warm zeg! We waren dan ook dolgelukkig toen we erachter kwamen dat ze bij de camping een zwembad hadden! Hier hebben we lekker de rest van de middag gespendeerd. Joris had tijdens de rit naar de camping toe al wat gelezen over 2 mooie wandelingen in deze omgeving, bij het betalen van de camping had hij een praatje met de eigenaar gemaakt en die zei dat wandeling nummer 2 ontzettend mooi was en zeker aan te raden. Wandeling 1 bleek ook niet open te zijn op het moment, dus we hadden meteen een mooie activiteit voor morgen!

Na een hele poos lekker bij het zwembad gezeten te hebben zijn we naar ons mooie camping plekje gegaan voor het avondeten. Vanavond hadden we een van onze favoriete maaltjes op het menu staan: mais en broodje worst van de braai. Hier hebben we helaas niet heel erg van kunnen genieten want we zaten amper aan tafel of we kregen gezelschap… Van twee muizen die rond onze voeten heen en weer aan het lopen waren. Dit was zo storend dat we op een gegeven moment hulp hebben gevraagd aan de eigenaar. Die stuurde een werknemer naar ons toe met een jack russel die schijnbaar dol op muizen was. Helaas had hij vanavond er niet zo zin in. Nadat ze zonder succes weer weggingen zijn we nog een paar keer gestoord door de muizen waarbij Lot er nog eentje heeft weten te raken met haar slipper. Of dit ze af heeft geschrokken of toch de hond weten we niet, maar we hebben ze gelukkig daarna niet meer gezien! Ook vanavond konden we wederom weer genieten van een prachtige sterrenlucht! Morgen weer vroeg op voor de wandeling, die maar liefst 6-7 uur duurt!

Dag 21 – 28 april
Vandaag stond het wekkertje wel heel vroeg (6 uur wel te verstaan), omdat we de warmte een beetje voor wilde zijn. We hebben dan ook snel de tent ingeklapt, wat gegeten en zijn op pad gegaan naar Naukluft camping waar de trail begon. De gravel road was echt rampzalig en we kwamen dan ook pas iets over acht aan bij de camping. Hier hebben we ons snel klaargemaakt voor de wandeling van 17 km en rond half negen zijn we gestart. De wandeling, genaamd Waterkloof trail, was echt prachtig en we liepen het grootste gedeelte door een canyon en werden omringd met rotswanden links en rechts van ons. Onderweg zagen we nog twee prachtige natural pools en verder heel veel poep. Dit was poep van de bavianen en mountain zebras die veel voorkomen in dit gebied.

De wandeling bleef erg mooi en gelukkig liepen we een groot gedeelte van het begin in de schaduw. Het was wel een pittige wandeling, omdat er niet echt een pad was en je veel over losliggende keien en stenen liep. Onderweg zagen we ook een behoorlijk aantal botten en schedels liggen waarbij we vermoedden dat het mountainzebras waren. We zagen zelfs een skelet liggen waarbij de huid nog intact was. Na een flinke wandeling door de canyon kwamen we uiteindelijk uit op de helft van de trail. Hier hebben we even geluncht en daarna was het tijd voor een klim naar het uitzichtpunt. Die klim viel erg mee, maar het uitzicht was echt fenomenaal. Je zag een groot gedeelte van Naukluft Mountains en in de verte zag je de Namib Desert. Heel tof om te zien. We liepen vervolgens nog een tijdje over de mountain ridge voordat de afdaling begon.

Na een tijdje kwamen we weer in een canyon terecht en vanaf hier kregen we het ook echt warm. We zaten al bijna bij het warmste punt van de dag en dat was te merken ook. Daarnaast hadden we ook veel te weinig water meegenomen en toen we wederom een aantal Natural pools zagen hebben we maar een verfrissende duik genomen. Even voor de pools kwamen we ook nog een grote groep (+/- 40) wilde bavianen tegen en dit was toch nog wel even spannend. Aangezien ze maar enkele meters van ons af waren maakten we veel geluid met onze drinkflessen en pakten we voor de zekerheid een grote stok. Gelukkig schrokken de bavianen hiervan en konden we snel voorbij glippen. Hierna hebben we nog iets meer dan een uur moeten ploeteren, maar uiteindelijk haalden we totaal verhit en Joris ook uitgeput de camping. Hier hebben we meteen twee frisjes en een hele fles water naar binnen gegooid om ons vochttekort aan te vullen.

Hierna zijn we weer over de verschrikkelijke weg naar de camping gereden om hier nog na te genieten van de prachtige wandeling. Tijdens het eten hadden we gelukkig minder last van de muizen (nog maar 1 x gezien) en daarna zijn we redelijk op tijd en behoorlijk uitgeput in de tent gaan liggen. Morgen gaan we op weg naar Sesriem en de daarbij liggende Namib desert.
Dag 22 – 29 april
Vandaag hebben we het wekkertje iets later gezet en na een rustig ontbijtje zijn we in de auto gestapt om naar Sesriem te rijden. De weg was ook hier ronduit slecht en twee mensen die we gisteren spraken zeiden dat het richting Swakopmund (onze volgende stop) nog slechter wordt. Dit omdat er heel veel op wordt gereden en er het afgelopen regenseizoen geen druppel!! regen is gevallen waardoor de wegen nog slechter zijn. We hebben eerst ingecheckt bij de camping en zijn daarna doorgereden naar de Sossusvlei. Op de weg hierheen zagen we nog een Gemsbok lopen en wat zijn dit een prachtige beesten. De weg naar Sossusvlei is trouwens geasfalteerd en dit was dus echt heerlijk rijden. Het laatste stukje (3 km) was echter 4x4 en wij gingen dan ook vol goede moed verder.

We kwamen alleen na 300 meter al vast te staan (vermoedelijk omdat onze banden nog te hard waren) en kregen de auto ook niet meer in beweging. Gelukkig schoot een chauffeur van de shuttle ons te hulp en met een beetje duwen van ons kwam de auto weer vrij. Hij parkeerde hem in de schaduw en wij konden meerijden met hem naar de parkeerplaats. Hier zijn we richting de minder bekende, maar volgende mensen hier mooiere, Deadvlei gelopen. Dit is een plek waar vroeger af en toe water kwam, maar nu is afgesloten door een aantal zandduinen. Nu is het een grote droge vlakte waar een aantal dode bomen staat. Samen met de grote omringende zandduinen, waaronder “Big Daddy” gaf dit een prachtig plaatje. We zagen heel veel mensen de Big Daddy opklimmen, maar in deze hitte leek ons dat te pittig en ook te druk. Daarom zijn we een andere rustige duin gaan beklimmen. Alleen gebruikte wij hiervoor niet de door de wind ontstane richel, maar wilden we er loodrecht tegenop klimmen.

Dit heeft ons uiteindelijk echt de das omgedaan en toen de top een beetje in beeld kwam konden we ook echt niet meer. Voor elke stap die we zetten, zakten we drie stappen terug en het zand was ook zo warm dat we onze enkels en voeten bijna verbrandden. Tot overmaat van ramp was Charlotte ook nog bijna uitgedroogd en oververhit dat we besloten om snel terug te gaan. Het was inmiddels zo warm geworden dat we niet konden wachten om terug te gaan naar de camping. Hier aangekomen viel onze campingplek erg tegen (ongeveer de enige zonder schaduw) en door de hitte hadden we het even helemaal gehad. We hebben daarom snel wat gegeten en zijn toen zo snel als we konden naar het zwembad gegaan om af te koelen. Dit hielp gelukkig goed en na een paar uur bij het zwembad te zijn geweest hebben we in het restaurant een lekker drankje gedaan en wat op de laptop getypt. ‘s Avonds hebben we nog een lekker maaltje gekookt en daarna zijn we vroeg naar bed gegaan voor de zonsopkomst van morgen.
Dag 23 – 30 april
Omdat wij op de Sesriem camping stonden hebben we het voordeel dat we voor de anderen al het national park mogen betreden (om 6:15 uur). Hierdoor kunnen we hopelijk genieten van een mooie zonsopkomst. We hadden gisteren al een mooie steile en hoge duin gezien die net voor de bekende Dune 45 lag. Toen wij daar aankwamen was er nog helemaal niemand en we zijn na een paar foto’s snel aan de klim begonnen. Toen we kwamen aanlopen zagen we trouwens ook nog een jakhals voorbij lopen op een paar meter afstand (heel tof!). Vandaag besloten we om via de richel van de duin te lopen en dat ging een stuk gemakkelijker. Het was erg tof om te doen en aangezien wij de allereerste vandaag waren zag je ook nog geen enkele voetstap!

Na ongeveer vijftien minuten was het tijd voor de zonsopgang en op ongeveer een kwart van de duin was het een van de mooiste zonsopkomsten die we ooit hebben gezien! Hierna wilden we koste wat kost de top halen, maar toen de top steeds meer in de buurt kwam kregen we het steeds zwaarder. Joris kreeg het zwaar omdat hij het pad moest maken op de duin waar Charlotte vervolgens in kon lopen. En Charlotte kreeg last van acute hoogtevrees. Daarom besloten we om de tocht naar boven te staken en na een paar mooie foto’s zijn we naar beneden gegaan waarbij we het laatste stuk hebben gerend. Beter dan dit kunnen we dag eigenlijk niet beginnen. Nu gaan we snel richting Walvis Bay en Swakopmund om daar wat verkoeling te zoeken.

Op de weg er naar toe kwamen we nog langs het ‘plaatsje’ Solitaire (wat eigenlijk alleen uit een tankstation, bakkerij en lodge bestaat) en hier hebben we een leuke stop gehad. Getankt, wat gedronken en wat lekkers gehaald in de bakkerij. Daarna zijn we in een keer doorgereden naar Walvis Bay en zijn daar naar een Lagoon gegaan waar het stikte van de flamingo’s. Vervolgens hebben we een heerlijke lunch gehad met uitzicht op de zee (ook nog een dolfijn gezien) en daarna zijn we naar de camping gereden net buiten Swakopmund. We reden hierbij ook nog op een weg waarbij de oceaan links samenkomt met de woestijn rechts (erg gaaf om te zien).

Vervolgens kwamen we uit bij een camping van een heel vriendelijk Duitstalig stel en hebben hier een lekker flesje wijn opengetrokken. We hadden verder ook niet veel te eten meer en hebben daarom gegeten bij het restaurant op de camping. Een typische Duitse maaltijd met erg veel eten waarbij Lot een visje en Joris een game steak had besteld. Dit is een stukje wild vanuit een game reserve en vandaag stond gemsbok op het menu. We voelden ons bijna schuldig, omdat we er vandaag nog een in het wild hadden gezien, maar het smaakte wel erg goed. Hierna hebben we wat leuks gekeken bij de tent en zijn daarna lekker ingedut.