Stellenbosch & Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Charlotte Joris - WaarBenJij.nu Stellenbosch & Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Charlotte Joris - WaarBenJij.nu

Stellenbosch & Kaapstad

Door: Joris & Charlotte

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

20 April 2019 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Dag 13 – 20 april
De wekker ging vandaag al om 6:30 uur en we waren al iets over zeven onderweg. Bij de receptie was helaas nog steeds niemand te bekennen en we moesten dus zonder betalen weg. Ons ontbijt hebben we genuttigd in de auto, omdat we graag op tijd in Stellenbosch willen zijn. Stellenbosch en omliggende steden staan bekend om de vele wijngaarden en we willen dan ook graag een wijnproeverij doen. Na een korte stop voor koffie onderweg kwamen we rond 12 uur aan op onze nieuwe camping. Hier vonden we een mooi plekje en hebben we gelijk even geluncht. Het weer was hier niet fantastisch en de lucht werd al behoorlijk donker. Gelukkig ging het niet echt regenen en zijn we uiteindelijk met een Uber (nieuwe ervaring voor ons, maar echt superhandig) naar Spier Vineyard gereden.

Spier is een van de grotere wijngaarden hier in de omgeving met prachtige witte oude Nederlandse koloniale huizen. We hebben eerst even rondgelopen en gesnuffeld bij de verschillende restaurantjes en zijn toen een wijnproeverij gaan doen. Lot had een goedkopere wijnproeverij met vier witte wijnen en een rosé en Joris ging voor de duurdere variant met twee witte wijnen en vier rode. Om het helemaal af te maken hebben we een kaasplankje besteld en hier lekker gezeten. Na de wijnproeverij waren we helemaal vermoeid, maar wilden wel graag wat meer van Stellenbosch zien en bestelden weer een Uber.

Stellenbosch zelf is een echte studentenstad, maar door het lange paasweekend was het enorm rustig en leken sommige plekken wel uitgestorven. Bijna alle winkels waren ook gesloten, maar we vonden toch een cafeetje waar we een kopje koffie konden drinken. Stellenbosch bestaat ook weer bijna alleen maar uit oude koloniale huizen die allemaal wit waren. Dit gaf een erg leuke sfeer en we hebben na het kopje koffie een tijdje rondgelopen door de stad. Uiteindelijk was het tijd voor avondeten en we hebben bij een gezellig tentje (voor maar 20 euro) heerlijk gegeten (2 gangen) en gedronken. Hierna hebben we weer een uber besteld en zijn we teruggegaan naar de camping. Na nog even buiten de tent gezeten te hebben zijn we in de tent gaan liggen en hebben hier een stuk van een grappig Indiase film gekeken (geen idee hoe die op de laptop is gekomen, haha). Morgen rijden we richting Kaapstad en hier hebben we iets meer luxe met twee overnachtingen in een AirBnB vlakbij de Tafelberg.
Dag 14 – 21 april
Vandaag gaan we op weg naar de big city Kaapstad. We hebben in de ochtend rustig aan gedaan en wentelteefjes gebakken. Vervolgens nog een kopje koffie gedronken en daarna op onze dooie gemak alles opgeruimd en de tent ingeklapt. Rond half tien reden we uiteindelijk weg en onze eerste stop was Muizenberg aan de Cape peninsula. Onderweg kwamen nog langs een van de bekende townships (soort krottenwijken) in Zuid-Afrika en het is echt bizar om te zien hoeveel mensen in deze townships leven en in wat voor een omstandigheden. Hierdoor zie je meteen goed het verschil tussen rijk en arm in dit land. In Muizenberg hebben we een korte stop gedaan om over het strand te lopen met de gekleurde strandhutjes en daarna zijn we doorgereden naar Simonstown.

Hier zijn we wezen kijken bij een pinguïn kolonie en daarna hebben we heerlijk geluncht met uitzicht op de haven. Vervolgens zijn we richting onze Airbnb gereden en deze stelde niet teleur. We hadden een hele mooie eigen ruimte in een prachtig huis (en een goede wijk) waarbij we vast onder de tafelberg zaten. Daarnaast was de gastvrouw erg vriendelijk en voelden we ons meteen thuis. We hadden erg zin om even te relaxen en ons op te frissen en dit hebben we dan ook maar gedaan. Daarnaast wilden we heel graag onze was doen, maar omdat het eerste paasdag was, was alles gesloten. We merkten dit ook al op de weg, op sommige momenten leek Kaapstad wel uitgestorven.
In de avond wilden we naar Mojo Market gaan (op advies van Niek en Loes) om hier te gaan eten. We bestelden daarom wederom een Uber (dit werkt toch echt super!) en zijn naar de wijk Sea Point gegaan. Eenmaal binnengekomen bij de Mojo Market waanden we ons meteen in een Walhalla. Dit is een plek waar wij enorm gelukkig van worden. Er waren van allerlei food kraampjes waar je van alles lekker kon halen. Daarnaast was er muziek, lekkere drankjes en kon je zelfs Liverpool op een groot scherm kijken. Wij hebben hier een paar uur gespendeerd, heerlijk gegeten en gedronken, en zijn daarna weer richting de Airbnb gegaan. Vandaag was al een hele leuke dag in Kaapstad en morgen gaan we een van de twee bergen hier beklimmen, Lions Head of de wereldberoemde Tafelberg. Wij hebben er nu al zin in!
Dag 15 – 22 april
Na een lekker ontbijtje op onze kamer wilden we snel onze was doen. Helaas waren de wasserettes nog steeds gesloten en daarom zijn we doorgereden naar de Tafelberg. Het weer was helder en de Tafelberg was bijna vrij van wolken dus we besloten dat het vandaag de dag was om deze te beklimmen. Het waaide nog wel steeds heel erg (gisteren was het ook al heel extreem), maar we wilden er toch voor gaan. De wandeling zelf was enigszins uitdagend, maar wel supertof om te doen. Er was een soort natuurlijke trap met stenen en met af en toe puffen en zweten kwamen we na ongeveer anderhalf uur aan op de top. Eenmaal aangekomen was de wind zo extreem dat we elkaar letterlijk vast moesten houden om niet weg te waaien.

De wind was zo extreem dat Joris bij een fotomoment zijn pet verloor en deze nooit meer heeft teruggezien… Door die extreme wind waren we ook al snel klaar met de uitzichten en na een korte lunchpauze hebben we de weg naar beneden weer ingezet. De weg naar beneden was in het begin nog een beetje afzien, maar uiteindelijk werd het steeds warmer en konden we nog genieten van een het prachtige uitzicht op Kaapstad. Nadat we weer bij de auto waren wilden we snel naar de Airbnb om te douchen en daarna de rest van de stad te verkennen. We kwamen echter langs een heel leuk hip tentje en besloten om hier te gaan lunchen. De lunch smaakte voortreffelijk en na onze douches waren we klaar voor de rest van Kaapstad.

We zijn eerst naar de wijk Bo-Kaap gereden. Dit is een wijk waar voornamelijk moslims wonen en staat boordevol fel gekleurde huizen. Erg leuk om te zien! Daarna zijn we doorgelopen naar Long street en hebben hier een aantal souvenirs gehaald. We hebben nog ergens koffie gedronken en zijn vervolgens doorgereden naar V&A Waterfront en daar hing een hele ander sfeer. Dit was voor het eerst in de afgelopen dagen in Kaapstad dat we op een plek waren waar veel mensen waren. We hebben hier rustig rondgelopen, eventjes geshopt (Joris wilde nog een vest en uiteraard een nieuwe pet) en daarna gegeten aan de haven. Hierna zijn we weer richting de Airbnb gegaan en hebben hier nog een filmpje gekeken. Vandaag was een erg geslaagde dag in Kaapstad en morgen willen we de Lions Head beklimmen en hopelijk eindelijk onze was doen.
Dag 16 – 23 april
Vandaag hebben we de wekker weer vroeg gezet en zijn eerst in de auto gestapt om onze was naar de wasserette te brengen. Hij was gelukkig open vandaag en zijn snel terug gereden naar onze Airbnb om te ontbijten en ons klaar te maken voor de volgende klim. We mogen gelukkig zo lang blijven als we willen en gaan dus na de wandeling pas alles opruimen. Bepakt en bezakt liepen we naar de auto, maar daar werden wij helaas teleurgesteld. Iemand had namelijk ingebroken in onze auto door een steen door de ruit te gooien. De meeste spullen hadden we gelukkig in onze kamer liggen, maar diegene heeft wel onze adapter, onze Lesotho muts en Lot haar fijne jas uit Sa Pa meegenomen.

De beklimming ging dus helaas niet door en we moesten het een en ander regelen voordat we weer verder op pad konden. Eerst hebben we aangifte gedaan bij de politie die gelukkig net door de straat reed. Daarna hebben we contact opgenomen met ons verhuurbedrijf om het raam in de auto te laten maken. Dit verliep gelukkig allemaal vrij snel en soepel en rond het begin van de middag reden we in een nieuwe auto! We zijn eerst naar de V&A waterfront gereden om een nieuwe jas voor Lot te halen en hebben daar vervolgens heerlijk geluncht. Daarna hebben we bij de wasserette onze was opgehaald en alles in onze airbnb opgeruimd en waren we klaar om Kaapstad achter ons te laten.

Het was helaas wel wat later dan gepland, maar wij waren erg blij dat we uiteindelijk onderweg waren naar Cederberg Wilderness National Park. De weg er naar toe ging erg snel en het landschap was ook fantastisch. Je zag langzaam maar zeker steeds minder bebouwing en het land werd steeds uitgestrekter. Uiteindelijk zagen we ook de bergen al voor ons opdoemen. Helaas was onze pech nog niet op voor vandaag, want we zijn op het laatst verkeerd gereden. Hierdoor moesten we uiteindelijk nog 60 kilometer op een dirt road rijden naar onze camping terwijl de zon al bijna onderging. Het pad was ronduit prachtig, maar doordat het al snel donker werd voelden we ons niet heel erg op ons gemak. Uiteindelijk zagen we een ander camping van het National Park, die bijna ging sluiten, en na overleg met de manager mochten wij hier gelukkig blijven vannacht (toch nog een beetje geluk). We hebben snel een plekje gezocht in het donker en hebben een makkelijk maaltje klaar gemaakt.

Na het eten werd onze dag nog erger… We beseften ons dat we het horloge van Lot en onze shirts in de daktent van de ander auto hebben laten zitten, morgen maar bellen met het verhuurbedrijf. Voor nu zijn we echt helemaal klaar met deze dag en zijn snel onze tent ingedoken om iets leuks te kijken. Soms heb je helaas van die dagen dat alles een beetje tegenzit, maar dat hoort er wel bij met reizen. Vanaf morgen wachten ons in ieder geval weer nieuwe avonturen en daar hebben we nu alweer zin in!