Vietnam - Cat Ba / Halong Bay - Reisverslag uit Ðảo Cát Bà, Vietnam van Charlotte Joris - WaarBenJij.nu Vietnam - Cat Ba / Halong Bay - Reisverslag uit Ðảo Cát Bà, Vietnam van Charlotte Joris - WaarBenJij.nu

Vietnam - Cat Ba / Halong Bay

Door: Wiske

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

09 Januari 2018 | Vietnam, Ðảo Cát Bà

Nieuwe dag, nieuw verslagje online! We proberen nu zo snel mogelijk alles van Vietnam online te zetten. Dit is een beetje moeilijk aangezien we bijna nergens wifi hebben en wanneer we het hebben is het niet echt goed. Maar bij deze het verslag van Cat Ba!

De link voor de foto's:

Reisdag Cat Ba Island – 1 december
Vandaag stond een reisdagje op de planning. We werden bij ons hotel opgehaald door een bus die zich door de nauwe straten van de Old Quarter moest manoeuvreren. Na een dikke file en een hoop getoeter reden we uit het drukke centrum en verliep de reis ook voorspoedig. We reden iets meer dan twee uur richting de veerboot, die ons vervolgens naar het eiland Cat Ba bracht. We hadden een goede service met de bus die ons recht voor het hotel afzette. De mensen van het hotel waren erg aardig en de kamers zagen er ook prima uit. De bedden waren alleen wel heel erg hard. In de middag/ avond hebben we niet heel veel gedaan behalve een beetje rondgelopen en het stadje ontdekt. We hebben vervolgens een tour geboekt voor morgen en hebben nog wat lekkers gegeten, gedronken en een beetje gepoold.

Cat Ba is niet zo hectisch en groot als Hanoi en voelt een stuk rustiger aan. Langs de kade waren er ook allemaal restaurantjes en barretjes en zo kreeg je een gezellige sfeer. Ik denk dan ook dat we ons de komende dagen nog wel gaan vermaken hier. Na het drankje en de potjes pool zijn we weer naar onze kamer gegaan en hier heb ik nog even met Jaap geskypt. Verder hebben we ook nog een film gekeken, secret live of pets, en zijn we hierna gaan slapen.

Cat Ba Island dag 2 – 2 december
Vandaag vertrokken we om 8:00 uur op een tour langs Lan Ha Bay & Halong Bay. We werden opgehaald door een busje die ons naar een klein haventje bracht. De boot was ons vervoermiddel vandaag en bracht ons langs allemaal mooie eilanden van deze twee baaien. Onze tourguy “Jackie” chan sprak aardig Engels en vertelde ons van alles over de eilandjes. De eerste stop was bij een aanleg waarvandaan we gingen kajakken. Hier liet een man een REUSACHTIGE vis zien door met een klein visje aan een touwtje in een vissershokje te bewegen. De vis was ongeveer even groot als Joris!

Ik zat samen met een Nieuw-Zeelands meisje in de kayak. We zagen in een lagoon een zeer zeldzame langur aap! Dit was wel heel bijzonder want er zijn van deze apen er nog minder dan 100! En deze leven alleen in Halong Bay. Na de kayaktocht voeren we naar een rustig strandje waar Lot en Joris zijn gaan zwemmen, ik niet want het was erg koud. Maar ik heb aan boord ook mee kunnen genieten, vooral om te zien hoe Lot met twee reddingsvesten aan in het water zat te klungelen. Na deze zwempartij (voor sommigen) kregen we een hele uitgebreide lunch die erg goed smaakte! Na een eindje varen kwamen we aan bij Monkey Island waar we op een hele hoge rots op het eiland zijn geklommen. Het was een erg mooi uitzicht. Toen was het alweer tijd mo naar huis te gaan (half 5).

’s Avonds hebben we wel lekker gegeten, maar het was erg weinig en daardoor in verhouding ook wel duur. Daarom hebben we na het eten nog een cocktailtje gedronken in een kroegje waar we weer zo’n lachgasballon kregen. Dat is hier helemaal hip om te doen, zelf vind ik er niet zo veel aan.

Cat Ba Island dag 3 – 3 december
Deze ochtend rustig opgestaan en ontbeten (pannenkoekjes). Om 10 uur waren we bij Chan (de gids van gisteren die een toeristenbureau had) om twee scootertjes op te halen. Eerst hebben deze even vol getankt en toen op pad. De eerste stop maakten we bij een legerbasis in de bergen, met loopgraven, huisjes en kanonnen. De tweede stop was bij een soort van restaurantje aan de kant van de weg waar we ook wat hebben gegeten en yahtzee gespeeld hebben. Weer onderweg vonden we een bord met de ingang van een grot. Eigenlijk zat alles dicht en de lampen waren uit, maar we gingen toch maar naar binnen. De openingstijden waren wel aangegeven. In de grot was het hartstikke donker en eng en er waren hele rare gozers dus toen zijn we maar weer snel weg gegaan. De volgende stop was bij het nationale park, al was dit niet veel soeps (beetje vergane glorie), behalve een hele steile hoge route naar boven. Scheen wel mooi te zijn, maar het duurde ons te lang. Daarom hebben we een korte route (die ook nog behoorlijk vermoeiend was door de steilheid) gedaan.

Hierna zijn we helemaal door naar de andere kant van het eiland gereden. Hier was een ‘uitkijkpunt’…. gewoon een bouwladder naar boven. Die was ontzettend steil, de trap ging gewoon recht omhoog. Joris en Lot kwamen halverwege. Ik drie treden haha, veel te eng! Op de terugweg hebben we nog een kijkje genomen in de hospital cave, dit is een grote grot die tijdens de oorlog als ziekenhuis werd gebruikt (zoals de naam al voorspeld). Dit was meteen onze laatste stop. Weer op de scooter vlogen Lot en ik er samen nog bijna vanaf! Ik zag te laat een gat in de weg waardoor we in volle vaart hier overheen reden, Lot kwam zelfs helemaal los van de scooters. Oopss…

Na de lange scootertocht waren we allemaal best wel een beetje verkleumd en moe, dus hebben we ons met een heerlijke warme chocomelk lekker opgewarmd (met lekker veel slagroom!) onder het genot van wederom een potje yahtzee.

• 09 Januari 2018 - 06:59

Angelie Sinderdinck:

Hey, wat een mooie avonturen!! Nog de beste wensen voor 2018 en nog een mooie en veilige reis Samen!
    Geniet ervan!

Gr. Angelie xx

• 09 Januari 2018 - 09:26

Charlotte En Joris:

Wat leuk dat je steeds onze verhalen leest! En ook voor jou de beste wensen voor 2018 en het genieten bij ons gaat helemaal goed komen!

Groetjes!

• 14 Januari 2018 - 12:06