Thailand - Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Charlotte Joris - WaarBenJij.nu Thailand - Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Charlotte Joris - WaarBenJij.nu

Thailand - Chiang Mai

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

01 November 2017 | Thailand, Chiang Mai

Nou, hier is dan eindelijk weer een reisverslag na een lange tijd. Sorry voor de vertraging in ieder geval die vooral te wijten was aan slechte Wi-Fi en weinig zin. Dit reisverslag gaat over ons verblijf in Chiang Mai en we hopen deze week ook de reisverslagen van Pai en Yangon met jullie te delen.

Uiteraard hoort bij dit reisverslag ook weer een mooie fotoserie en deze kunnen jullie vinden via de volgende link: https://photos.app.goo.gl/2WDOcVNQawat5m0x1

Veel leesplezier weer!

Chiang Mai 1/5 – 18 oktober

Vandaag is de dag dat wij vanuit Surat Thani vliegen naar Chiang Mai. Wij hadden erg goede verhalen gehoord over deze Noordelijke stad en hebben dan ook veel zin om pad te gaan. De wekker ging lekker vroeg zodat we onder andere onze was op kunnen halen en ons rustig klaar kunnen maken voor de vliegreis. Na een lekker ontbijtje en het netjes opbergen van onze spullen werden wij om 10:50 uur opgehaald door ons reisbureaumannetje. Eenmaal aangekomen bij de mini van raakten we in gesprek met een stel bestaande uit een Ierse jongen en een Pools meisje. Zij gingen op weg naar Koh Tao en wij hebben dan ook gedurende de rit onze ervaringen gedeeld. Daarnaast hebben wij het ook over onze belevenissen gehad tot nu toe en daaruit bleek dat we echt al heel veel leuke dingen hebben meegemaakt. Na iets meer dan een uur rijden waren we aangekomen bij het vliegveld en het was een heel klein vliegveld waarbij we bij de ingang al meteen door de veiligheidscheck heen moesten.

Zodra we binnen waren hebben we eerst geprobeerd om de boarding passes uit te printen, maar er ontstond steeds een foutmelding. Nadat we het hadden nagevraagd bij een medewerker en het nog steeds niet lukte zijn we eerst wat gaan eten (we dachten dat ze zei dat het pas om half 2 kon). Het was namelijk inmiddels al iets later dan 13:00 uur en we hadden behoorlijk trek. Terwijl wij op ons eten aan het wachten waren keek ik (Joris) nog voor de zekerheid op de Airasia app en daarbij zeg ik dat onze vlucht er niet meer tussen stond. Na iets beter te kijken bleek het zo te zijn dat wij via de app de ochtendvlucht hadden geboekt van 9:35 uur. Het duurde even voordat we het ons realiseerde, maar we hadden dus gewoon onze vlucht gemist... Niet veel later sloeg de paniek dan ook flink toe aangezien we vandaag per se naar Chiang Mai wilden vliegen. Charlotte ging vervolgens naar de service desk van Airasia toe om te kijken wat onze opties waren, maar deze verwezen ons naar de customer service. Terwijl Lot nog snel haar boterhammen weg probeerde te werken heb ik van alles geprobeerd om in contact te komen met de service afdeling, maar zonder resultaat. Op de een of andere manier waren ze niet bereikbaar en daarom heb ik me wederom gemeld bij de servicebalie.

Er waren nog plekken over voor de middagvlucht en dit was dan ook onze enige reddingsboei. Helaas waren alleen de duurste stoelen nog vrij. Met pijn in ons hart hebben we dan ook nieuwe tickets geboekt zodat we mee konden op de vlucht van 15:30 uur (rib uit ons lijf). Charlotte zat erg te balen op dit moment aangezien we door deze ontwikkeling uiteindelijk 2,5 keer zo duur uit zijn als hiervoor. Echter was er op het moment geen andere oplossing en toen Lot in de gate rustig een ijsje kon eten kwam ook bij haar de berusting (het is tenslotte maar geld). Een kleine tegenslag, maar rond 15:30 uur gingen we dan uiteindelijk op weg richting Chiang Mai. Tijdens de vlucht hadden we dan wel weer het geluk dat we bij een nooduitgang zaten en hierdoor kon zelfs ik mijn benen gewoon strekken. Wel zagen we dat de helft van het vliegtuig vol zat terwijl ons wel de duurdere tickets waren aangesmeerd (tot nu toe nog niet echt tevreden dus over Airasia). De vlucht verliep verder voorspoedig en we kwamen rond 17:00 uur aan op het vliegveld Chiang Mai.

Terwijl we op onze bagage aan het wachten waren hebben we nog even de simkaart laten fixen door een medewerker op het vliegveld (wij hadden namelijk sinds eergisteren geen internet meer) en vervolgens zijn we met een taxi richting ons hostel gegaan. Eenmaal gearriveerd hebben we ingecheckt bij een ontzettend spontane en enthousiaste gastheer die ontzettend snel sprak waardoor hij niet altijd even goed te volgen was. Onze kamers zagen er in ieder geval prima uit (zeker voor de prijs, +/- 200 baht = €5,50 per nacht) en we zijn dan ook eerst even gaan bijkomen op onze kamers. Rond een uur of zeven kregen we al redelijke trek en we wilden dan ook de stad gaan verkennen. De gastheer van het hostel heeft ons vervolgens op een plattegrond van de stad wegwijs gemaakt en verwees ons naar een plek waar heel veel streetfood was. We zijn dan ook deze kant opgelopen en hebben hier echt overheerlijk (en goedkoop: 4 gangen menuutje streetstyle voor €1,75 p.p.) gegeten. Ik kan voor mijzelf zeggen dat dit de lekkerste maaltijd was sinds onze landing in Thailand. Nadat we nog lekker hebben rondgestruind door de stad zijn we weer teruggegaan naar onze kamer om daar wederom een detective te kijken en vervolgens vroeg te gaan slapen.

Onze eerste indruk van Chiang Mai is zeer positief. Het oogt veel overzichtelijker en gemoedelijker dan Bangkok en het is ook een stuk goedkoper. Daarnaast zitten we hier ook midden in het centrum oftewel “the old town” en is vanaf hier alles op loopafstand. Dit scheelt enorm in de vervoerskosten en ook de red cabs zijn een handig systeem. Dit zijn taxi‘s die je kunt aanhouden op de straat en je kunt het beste kiezen voor diegene die al redelijk vol met mensen zit. Je deelt namelijk de kosten met alle mensen in de taxi en wanneer je dezelfde kant op moet als de rest kun je gewoon instappen. Al met al hebben we erg veel zin in de komende dagen en zullen we ons hier vast vermaken. Zo willen we hier ook graag een cooking class volgen, een Trekking doen en zijn er ook duizenden tempels om te bezoeken.

Chiang Mai 2/5 – 19 oktober

Het plan was om vandaag vroeg op te staan en dit is uiteindelijk ook goed gelukt. We hebben namelijk vandaag omgedoopt tot tempel dag en willen dan ook verschillende tempels gaan boeken. Na een lekker Frans ontbijtje zijn we op zoek gegaan naar de bekende red cabs om deze uit te gaan proberen. Als eerst stop wilden we graag naar de Doi Suthep tempel. Dit is een echte toeristische attractie, maar is er wel een die je mee moet pakken wanneer je in Chiang Mai bent. Deze tempel ligt namelijk boven op een berg vlakbij Chiang Mai en vanaf daar heb je een erg mooi uitzicht over de stad. Vlakbij ons hostel was een opstapplaats voor een red cab naar de tempel, maar we hadden hier minimaal tien mensen voor nodig. Aangezien dit erg lang duurde en de chauffeur van de red cab op een gegeven moment erg vervelend werd besloten we zelf maar op zoek te gaan. Na een beetje onderhandelen en het benaderen van een aantal andere toeristen hadden we een redelijk goede deal en zijn we op weg gegaan.

De rit naar de tempel was ongeveer 15 kilometer en nadat we de stad uit waren gingen we eigenlijk meteen de hoogte in. De weg naar boven is een weg zoals je die vaak ziet in de zware bergetappes in de Tour de France. Een enorme slingerweg met de een na de andere haarspeldbocht. Aangezien onze chauffeur ook nog flink doorscheurde zag je Charlotte en mij al steeds moeilijker kijken. Het was dan ook een enorme opluchting toen we eindelijk op onze plek van bestemming waren aangekomen. Omdat we door de rit echt enorm misselijk waren geworden zijn we eerst neergeploft op de stoeprand om daar bij te komen. Na een kleine tien minuten was de misselijkheid weer gezakt en zijn we richting de tempel gegaan. Voordat we daar aankwamen moesten we eerst iets meer dan 300 traptreden overbruggen, maar dit was het zeker waard. De Doi Suthep tempel is zeker niet de indrukwekkendste tempel die we hebben gezien, maar de locatie en het prachtige uitzicht maken dit meer dan goed.

Na ons bezoek aan de tempel wilden we weer naar het oude centrum toe om daar meerdere tempels te bekijken. Het vinden van een red cab was deze keer een stuk makkelijker en we konden dan ook aansluiten bij een taxi die eigenlijk al helemaal vol zat (ik kon lekker voorin zitten). Eenmaal aangekomen in de stad hebben we eerst even wat gegeten en vervolgens zijn we richting de volgende tempel gegaan (Chedi Luang). Tijdens onze zoektocht zijn we langs verschillende tempels gekomen (er zitten namelijk meer dan 300 tempels in het oude centrum) en hebben overal een kijkje genomen. Uiteindelijk kwamen we aan bij de Chedi Luang tempel en deze tempel was echt enorm indrukwekkend. We hadden bij deze tempel ook nog het geluk dat we gedurende een gebed binnen kwamen lopen. We zijn hier vervolgens rustig gaan zitten en hebben dit fenomeen stilzwijgend gevolgd. De Chedi Luang tempel bestaat eigenlijk uit twee verschillende gebouwen waarbij het eerste gebouw (diegene waar het gebed plaatsvond) een nieuwe tempel is. Zodra wij deze tempel voorbij liepen kwamen we uit bij een ruïne (die voor een ruïne erg goed onderhouden was). Deze ruïne was de oude tempel en is ooit meer dan 80 meter hoog geweest. Door verschillende aardbevingen zijn er echter een groot aantal beschadigingen ontstaan, maar nog steeds is het een imposant en indrukwekkend bouwwerk.

Na het bezoek aan deze mooie tempel zijn we op ontdekkingstocht gegaan door de stad en hebben we nog het een en ander geshopt. Vervolgens kwamen we uit bij uitgaanscentrum van Chiang Mai en zijn we hier gestopt om wat te eten en te drinken. Toen we uiteindelijk een leuk eettentje hadden gevonden met erg goede Wi-Fi, lekker eten en poolbiljart zijn we hier gaan zitten. We hebben hier al onze verhalen van Khao Sok en de vele foto’s geupload en aantal potjes pool gespeeld. Tijdens ons bezoek aan het leuke tentje brak er nog een enorme tropische regenbui uit en nadat deze was afgelopen zijn we weer richting ons hostel gelopen. We hadden vanochtend al een kookcursus geboekt voor morgen bij de smile organic farm cooking school en moesten weer vroeg op. We gaan hierbij o.a. naar een markt en zullen vervolgens verschillende Thaise gerechten gaan bereiden met producten vanuit de eigen tuin.

Chiang Mai dag 3/5 – 20 oktober

Vandaag gaan we de Thaise kookcursus volgen! Na snel een ontbijtje bij ons hostel naar binnen gewerkt te hebben werden we om 8 uur opgepikt. Eerst haalden we nog andere toeristen op die ook de cursus gingen volgen en daarna gingen we door naar de markt. Dit was de mooiste markt die we tot nu toe hebben gezien. Een markt waar ik daadwerkelijk zelf ook nog wel wat zou kopen. Alles lag netjes in de schappen, het fruit en de groente zag er fris en vers uit en het vlees werd op een gescheiden, afgesloten ruimte verkocht. Daarnaast was het ook leuk dat we uitleg kregen over de producten die er verkocht werden. Zo leerden we ook het take away food van Thailand kennen. We hadden namelijk al meerdere malen van die boterhamzakjes met saus en groente gezien, maar dit zijn dus take away maaltijden die thuis opgewarmd op kunnen worden. Na een halfuurtje rond struinen en kijken reden we verder naar de cooking school met bijbehorende groentetuin.

Bij de bestemming werden de deelnemers in twee groepen verdeeld, degene die een volle dag de cursus volgden (wij) en diegene die een half-daagse cursus deden. Samen met een ouder Deens stel, een Duits stelletje van onze leeftijd, twee Zwitserse meisjes en een Amerikaanse dame zaten we in de groep. Een vrolijke gezette Thaise man heette ons welkom en stelde zich voor (Ken) als onze kok voor vandaag. Als eerste deden we een namenrondje zodat hij onze namen op kon schrijven bij alle gerechten en dat was erg lachwekkend. Hij had namelijk af en toe moeite met de Westerse namen en gaf er vaak een eigen draai aan. Zo werd Joris in een keer Yoles en de Duitse jongen Marcel werd Massei, haha. Na de voorstelronde gingen we de grote moestuin in waar alle kruiden en veel groentesoorten werden gekweekt. Voordat we de tuin in gingen kregen we een roze schort, een grote rieten hoed en een mooi rieten mandje mee (zie de prachtige foto). Dit gaf gelijk een mooi aanzicht en maakte het ook extra leuk. Daarnaast kregen we tijdens de tour een uitleg van de verschillende kruiden en konden we ook van alles proeven en ruiken. Tot slot mochten we nog een aantal bloemetjes en slabladen plukken die wie als decoratie konden gebruiken voor onze zelfgemaakte gerechten.

Na onze tour door de tuin was het tijd voor de eerste gerechten die we gingen bereiden. We gaan vandaag de volgende gerechten maken: Als eerste gaan we een stirfried dish en loempia’s maken (ik kook de stirfried cashewnut en Joris/Yoles kookt de padthai). Daarna gaan we zelf een currypasta maken waar we vervolgens ook een curry van gaan maken (ik groene curry/pasta, Joris rode curry/pasta) . Als tussengerecht gaan we ook nog een soep maken (allebei de spicy chicken soep). En ten slotte gaan we een salade maken (allebei papaya salat) en een nagerecht (ik mango met sticky rice en Joris banaan in kokosmelk).

Na de tuin begonnen we aan ons eerste gerecht! Iedereen had een eigen kookplekje waar de ingrediënten al klaar stonden. Stap voor stap legde Ken ons uit hoe we onze ‘stirfried’ moesten maken en aan het einde had iedereen een mooi uitziend gerecht. Dit werd apart gehouden want we mochten ook nog onze loempia’s maken. Dit was echt super makkelijk en ook leuk. Nog eens voor herhaling vatbaar thuis haha! Toen ook de loempia’s klaar waren konden we van ons eerste maaltje genieten. Na het eten hadden we even een kleine pauze om het eten te laten zakken voor we aan de curry begonnen. Het begon ook steeds gezelliger met het groepje te worden en er werden al verhalen uitgewisseld en onderling grapjes gemaakt.

Voor de curry moesten we eerst de pasta maken. Samen met de Amerikaanse dame mocht ik de groene curry pasta maken. Alle ingrediënten gooiden we in een stenen pot en toen moesten we als enige nog de hele boel malen. Klonk best makkelijk maar toch duurde het even voor we helemaal een goede currypasta kregen. Meteen na het maken van de currypasta konden we hem gaan gebruiken voor het koken van de curry. Ik eindigde met een mooiuitziende felgroene curry en Joris had een behoorlijk pittige rode curry. De soep lukte ook goed en beide werden weer met smaak opgegeten. Mijn curry was een beetje aan de waterige kant, waarschijnlijk had ik hem niet op hoog genoeg vuur gekookt, maar die van Joris was erg goed gelukt!

Na deze tweede kookronde zat iedereen zo vol dat we het uurtje pauze ook echt nodig hadden om uit te buiken. Toen we aan de derde en laatste kookronde begonnen kon ik me niet echt voorstellen dat we nog twee gerechten op moesten gaan eten. Gelukkig waren het niet al te zware gerechten. Als eerste maakten we de salade die echt heel snel klaar was. Ook het nagerecht duurde niet zo lang, vooral bij mij niet omdat ze de rijst al klaar hadden gemaakt. Die moesten we alleen nog op smaak brengen. De papaya salade was erg lekker en smaakvol, maar ook best pittig. Ik had uit voorzorg maar een halve peper erin gegooid en blij toe. Joris zijn salade was een heel stuk pittiger (met een hele peper), wat je niet zo snel zou verwachten bij zo’n frisse salade. De nagerechten waren ook goed gelukt, alleen was de sticky rice met mango toch niet helemaal mijn ding. Rijst als toetje blijft een beetje een gek idee en er zat een zoute saus overheen wat ik ook niet een topcombinatie vond.

Nadat iedereen zijn laatste gerechten op had kregen we allemaal een receptenboekje met de recepten van alle gerechten van vandaag erin, super leuk! Zo kunnen we nog een keer thuis echt Thais koken. Met het kookboekje op zak was het weer tijd om in het busje richting huis te stappen, maar niet voordat we een korte stop bij de hotsprings maakten! Dit was voor mij wel een beetje veel van het goede, want het was al hartstikke warm weer en om daarbij ook nog in gloeiend heet water pootje te baden.

Helaas hadden we bij ons vorige hostel niet dezelfde kamer kunnen verlengen waardoor we naar een ander hostel moesten (de mensen in het hostel waren echt super aardig). Maar daar konden we gelukkig mooi gedropt worden na de kookcursus. Het nieuwe hostel zat eigenlijk op een nog betere locatie en de kamer zag er weer prima uit. Hier hebben we eerst wat dingetjes geregeld en daarna zijn we rond een uur of half 8 richting het streetfoodmarktje gegaan. We hadden niet heel veel trek door de kookcursus maar een beetje avondeten kon er nog wel in. Na voor beiden een sateetje en na een heerlijke chocolade wafel (weer met banaan, chocola en condensed milk) waren we verzadigd en zijn we met een korte stop bij de 7/11 richting ‘huis’ gegaan. We waren beide wel moe en morgen moeten we weer vroeg op dus een avondje chillen is wel lekker (uiteraard onder het genot van een aflevering Endeavour).

Chiang Mai dag 4/5 – 21 oktober

Adventureee dag!! Beide hebben we echt keiveel zin in vandaag, de planning klinkt hartstikke leuk en het weer zit ons ook mee! We hadden gisteren schuin tegenover ons nieuwe hostel een klein ontbijtcafeetje gezien wat er wel goed en gezellig uitzag. Dus we besloten hier ons ontbijt te nuttigen. Allebei hadden we een croissantje besteld en een fruitsalade om te delen. Het croissantje was helaas nog niet gaar waardoor mijn eerste hap een hap deeg was. Na enige twijfel hebben we ze toch maar teruggestuurd en kregen we nieuwe, die nog steeds niet fantastisch smaakten maar in ieder geval gaar waren (de lat is natuurlijk wel wat hoger gelegd na de kookcursus van gisteren).

Met het ontbijt amper achter de kiezen stond het tourbusje klaar om ons mee te nemen. Op de weg er naar toe liep Lot nog wel een aantal wondjes op door haar bekende klungeligheid. Ze was te lui geweest om haar veters te strikken en die raakte op een gegeven moment in elkaar verstrengeld. Hierdoor raakte ze uit balans en viel ze in slowmotion en met een aantal tussenstappen vol op haar knieën en handen. Het resultaat was een aantal schrammen hier en daar en na een beetje bezorgdheid veel vermaak voor mij, haha. Wederom moesten eerst de overige groepsleden opgepikt worden (een ouder Duits stel en twee Franse meisjes) en na de betaling van de tour was het een uurtje rijden naar onze eerste stop.

Als eerste gingen we naar een olifanten sanctuary. We hebben heel lang gezocht naar een olifanten tour waarbij we zeker wisten dat de dieren goed behandeld werden en we hoopten dan ook dat we daar bij terecht waren gekomen (de praktijk is namelijk soms anders dan de theorie). Na enkele minuten werden we echter al gerustgesteld aangezien de olifanten veel ruimte hadden en er niet door toeristen op gereden mocht worden. Verder overtuigde ons ook de uitleg die we kregen over de olifanten en hoe alles in zijn werk ging. Er waren in deze sanctuary 10 olifanten en dit betrof allemaal olifanten die gered zijn uit de toeristenindustrie of werkindustrie (toeristenindustrie betreft het berijden van de olifanten door toeristen, wat erg schadelijk is voor de olifanten en soms wel 8 uur per dag gebeurd, en de werkindustrie heeft betrekking op het werk wat ze in de bergen moesten doen waarbij ze met zware belading hielpen met bijvoorbeeld het bouwen van huizen of boskap).

De olifanten werden in deze sanctuary ondergebracht en daar werd er goed voor hun gezorgd door de mahout’s (dit zijn de begeleiders/verzorgers van de olifanten). Elke olifant had zijn eigen mahout en de olifanten luisterde alleen naar hem. Elke olifant werd elke dag minimaal twee keer gewassen en met ernstige hitte zelfs drie keer. Daarnaast werd er elke dag een stuk gelopen met de olifanten waarbij de mahout bovenop de olifant zat om hem te begeleiden. Deze dieren zijn gered toen alle wildinstincten al waren verdwenen en daardoor konden ze niet meer teruggezet worden in het wild en zijn ze hier in het sanctuary opgenomen. Om de olifanten te onderhouden zijn ze genoodzaakt om gebruik te maken van toerisme (Een olifant eet namelijk zo’n 200-300 kg per dag en het toerisme wordt gebruikt om dit te bekostigen). Het toerisme beperkt zich echter alleen tot het helpen verzorgen van de olifanten en dat gold dus ook voor ons. Na de uitleg hebben we dan ook een zak bananen gekocht om dit vervolgens aan twee vrouwtjes olifanten te voeren. Dit was erg leuk om te doen en het is ook bizar om te zien hoeveel kracht en spieren er in de slurf van de olifant zitten.

Nadat we de olifanten gevoerd hadden was het tijd om ze te gaan wassen. Om de olifanten te wassen maken ze gebruik van een natuurlijke shampoo die afkomstig is vanuit de wortel van een boom. Deze wortel slaan ze met een hamer kapot en wanneer je deze ruw over de huid van de olifant wrijft ontstaat er echt een soort shampoo. Het wassen was echt enorm leuk om te doen. De olifant ging eerst op zijn knieën in het water zitten zodat we er goed bij konden en vervolgens hebben we hem flink met water ondergegooid. Je kon merken dat de olifant er van genoot en het is voor haar ook echt een heerlijke afkoeling op deze warme dag. Tijdens het wassen vermaakte de mahout zich ook en besloot hij ons helemaal nat te gooien. Uiteraard hebben we dit niet zo maar laten gaan en hebben we hem vervolgens teruggepakt (wat hij alleen maar leuker vond). Het wassen was echt een superleuke ervaring en het is echt heel indrukwekkend om zo dicht bij zo’n mooi groot dier te mogen zijn.

Na het wassen kregen we een overheerlijke lunch waarbij we weer meer dan genoeg kregen. We hadden ook een klein half uurtje pauze en daarna gingen we op pad naar de volgende bestemming. De volgende bestemming betrof een stevige wandeling naar een waterval om daar vervolgens te gaan zwemmen. Het was ondertussen erg warm geworden en het eerste aanzicht van onze wandeling stond ons niet echt aan. Het was namelijk een erg steile helling naar boven en zo bleek de hele heenweg eigenlijk te zijn. Helemaal nat van het zweet zijn we eerst naar een klein dorpje gelopen waar alle werknemers van de boer leefden. Hier stuitten we op heel veel kleine puppy’s en Charlotte werd dan ook meteen helemaal blij (we hadden namelijk net gehoord dat we waarschijnlijk de puppy bij ons thuis pas zouden zien als die vier maanden was). Na een korte adempauze, en een aantal foto’s van de puppy’s, gingen we op weg naar de waterval en eenmaal daar aangekomen konden we niet wachten om het water in te springen. De heerlijk verkoelende duik had ons weer klaargemaakt voor de weg terug en deze ging uiteraard een stuk soepeler (lekker naar beneden lopen).

Eenmaal aangekomen op ons beginpunt werden we weer opgepikt door de mini van en ging we op weg naar onze laatste activiteit. Op het eind van de dag gingen we namelijk nog bamboo raften op de langzaam stromende rivier. Het was niet zo avontuurlijk als we op voorhand hadden verwacht, maar het was wel lekker rustgevend na de zware beklimming van anderhalf uur geleden. Na een halfuurtje rustig vlotvaren was onze adventure dag over en werden we weer terug gebracht naar ons hostel.

Hier zijn we eerst een beetje bijgekomen van de drukke dag en daarna weer op stap gegaan. Als eerste wilden we naar een reisbureau gaan waar we een paar dagen geleden langs waren geweest om bustickets naar Mae Sot (de grensoversteek naar Myanmar) te boeken. Toen we bij het bureau aankwamen was die echter al dicht. We besloten maar om naar het leuke straatje te gaan om wat te gaan eten. Onderweg kwamen we langs nog een ander reisbureau die ook bustickets verkocht, daar zijn we toen maar naar binnen gelopen. Helaas hadden we niet veel geluk, de bus van maandag naar Mae Sot zat al helemaal vol. Dit betekende dat we even een verandering in de planning moesten maken. Onder het eten kwamen we tot de beslissing dat we in plaats van direct naar Mae Sot te gaan, wat oorspronkelijk de planning was, eerst iets noordelijker naar Pai wilde gaan en dan vanuit Pai via Chiang Mai in een keer door naar Mae Sot.

Het tentje waar we aan het eten waren was van een Nederlandse eigenaar geweest en dit zag je ook terug op de menukaart. Ze verkochten o.a. bitterballen, frikadellen en famous dutch apple pie. We konden de verleiding van een toetje niet weerstaan dus besloot ik de apple pie te bestellen en ging Lot voor een grote ijscoupe. Zowel de apple pie als de ijscoupe waren enorm en kregen we dan ook maar met moeite weg. Vervolgens hebben we nog even de spannende voetbalwedstrijd (Chelsea – Watford, 3-2) afgekeken en zijn we weer terug gegaan naar onze kamer. In eerste instantie wilden we vanavond nog in de stapstraat uitgaan, maar Charlotte had best last van hoofdpijn dus lieten we dit voor vandaag zitten.

Chiang Mai dag 5/5 – 22 oktober

Zondag rustdag! Ofja een beetje dan, vandaag konden we iets langer uitslapen dan de afgelopen dagen, maar we wilden alsnog niet te laat opstaan omdat we nog wilden wassen en de bustickets moesten regelen. De wasserette was op de weg naar het reisbureau, dus daar hebben we eerst onze was gedropt en daarna zijn we doorgegaan naar het reisbureau die gisteravond dicht was. Zij bevestigden wat het andere reisbureau gisteren ook al zei, de bus zat inderdaad vol. Gelukkig waren ze heel behulpzaam en hebben ze ons goed geholpen met het alternatief: eerst naar Pai gaan. We pakken morgenvroeg het eerste busje naar Pai, blijven daar een nachtje slapen en gaan dan de volgende ochtend terug naar Chiang Mai, waar we in de middag de bus naar Mae Sot kunnen pakken.

Toen dit allemaal geregeld was konden we gaan ontbijten. Bij het ontbijttentje waar we begin deze week waren geweest verkochten ze een zondagse brunch en dat leek ons wel een leuk idee om te doen. Helaas bleek dat deze brunch voor minimaal 4 personen was, maar we hebben zelf een kleinere brunch in elkaar gezet die erg goed smaakte! We hebben nog een tijdje hier uiterst relaxed gezeten totdat ze dicht gingen.

Elke zondag is er in Chiang Mai de Sunday walking market, dit is een hele grote markt waar ze van alles verkopen. Deze begon echter pas om 4 uur dus we hadden nog even de tijd. En wat is een betere besteding van je tijd op zondag dan lekker niksen! Op onze hostelkamer hebben we twee afleveringen van onze vaste detective gekeken voordat we op pad gingen. De Sunday market zou rond 4 uur beginnen, maar toen we om 4 uur daar waren, waren veel kraampjes nog niet eens opgezet. We besloten om bij een cafeetje te wachten onder het genot van een potje schaak. Nadat ik (Charlotte) helaas weer mijn verlies moest toegeven (ik denk dat Joris gewoon een beetje vals speelt) leek de markt een beetje op gang gekomen te zijn. Hoe langer we over de markt liepen hoe drukker het ook werd. En er leek geen einde aan de markt te komen, ik heb volgens mij nog nooit zo’n grote markt gezien. Bij ieder kruispunt splitste de markt zich ook af naar de zijstraatjes en in iedere straat waren er dubbele rijen kraampjes. Ze verkochten voornamelijk kleding en souvenirs. We zagen nog niets wat we echt wilden kopen, maar alleen kijken was ook al een hele ervaring. Toen we de grootste marktstraat uit waren gelopen en weer terug wilden lopen spotte ik een kraampje met wel hele leuke sandaaltjes. Aangezien mijn slippers het hadden begeven paste ik er een paar aan en die stonden erg leuk! Helaas waren ze ook erg duur dus we besloten om verder te lopen.

In een van de zijstraatjes verkochten ze veel lekkernijen. Joris wilde wel eens een keer buikspek proberen, wat ze veel verkochten. Dat viel niet tegen! Toen we wat verder liepen zag ik weer iets wat ik graag uit wilde proberen, 5 mini ijsjes met verschillende smaken. Met het buikspek en de ijsjes achter onze kiezen waren we bij een kraampje aan het discussiëren of we wel of niet kaartjes wilden kopen. Toen we ons echter omdraaiden stond iedereen, maar dan ook echt iedereen, stokstijf stil. Het viel ons toen ook pas op dat wij de enige waren die nog aan het praten waren en dat het volkslied werd afgespeeld. Snel zijn we ook stil gaan staan en gestopt met praten. Je merkt iedere keer weer aan andere dingen hoe belangrijk de koning voor Thailand was, dit was weer zo’n momentje. Je zou niet zo snel in Nederland zien dat iedereen stopt waar die mee bezig is als het volkslied wordt gespeeld.

Tijdens het wandelen betrapte ik mezelf erop dat ik steeds rond keek of ze ergens dezelfde sandaaltjes verkochten, helaas was dit niet het geval. Na een tijdje lopen hadden we allebei door dat ik de sandaaltjes niet uit mijn hoofd kon zetten en zijn we terug gelopen om proberen over de prijs te onderhandelen. Ik had de verkoper uitgelegd dat ik ze echt erg leuk vond, maar dat de prijs te hoog was. Toen zijn we uiteindelijk samen tot een acceptabele prijs uitgekomen en nu ben ik in het bezit van een mooi paar nieuwe sandaaltjes!

Met het rondslenteren op de markt was de tijd snel voorbij gegaan en we hadden nog maar een klein halfuurtje om onze was op te halen bij de wasserette. Na de sandaaltjes hebben we ons richting de wasserette gehaast, gelukkig waren we nog op tijd! De was hebben we bij onze hostelkamer gedropt en daarna zijn we weer richting het stapstraatje gegaan. Gisteren hadden we namelijk gezien dat een barretje de wedstrijd van Feyenoord – Ajax uitzond en dit konden we natuurlijk niet missen. Helaas was het niet veel soeps en dropen we na de nederlaag van Feyenoord af richting huis.

• 02 November 2017 - 19:38

Marga:

Mooi verhaal weer Charlotte en Yoles!

• 03 November 2017 - 10:19

Charlotte En Joris:

Haha! Dankjewel :). Leuk om de reacties te lezen!

• 06 November 2017 - 10:17

NIc:

Ha Charlotte en Joris, erg leuk om jullie reisverhalen te lezen.. groetjes en nog veel plezier.

• 11 November 2017 - 14:35

Jac:

Ha Lot en Joris,

hartstikke leuk verslag weer! De zin om ook een reisje te maken te gaan wordt er niet minder van :-) En grappig dat jullie Endaevor kijken. Inderdaad goeie detective.

Groetjes uit Terborg