Swakopmund & Spitzkoppe - Reisverslag uit Spitzkop, Namibië van Charlotte Joris - WaarBenJij.nu Swakopmund & Spitzkoppe - Reisverslag uit Spitzkop, Namibië van Charlotte Joris - WaarBenJij.nu

Swakopmund & Spitzkoppe

Door: Joris & Charlotte

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

01 Mei 2019 | Namibië, Spitzkop

Dag 24 – 1 mei
De dag begon vandaag erg slecht. Allereerst kwamen we erachter dat het brood voor de wentelteefjes beschimmeld was. Daarnaast hadden we de koffie met zout water gemaakt en tot overmaat van ramp was onze daktent losgeraakt door de slechte dirt roads. Hij zat nog maar met een schroef vast en nadat we een moersleutel bij de camping hadden geleend hebben we de tent zo goed als het kon weer vast gemaakt aan de auto (een schroef was namelijk afgebroken en één enorm verbogen). Hierna besloot Joris om naar het dichtstbijzijnde tankstation te rijden en daar brood en een verse bak koffie te halen. Hierna hebben we uiteindelijk nog heerlijk ontbeten en een stuk later dan gepland zijn we richting Swakopmund gereden.

In de meeste ochtenden hangt er een dikke mist over Swakopmund door de aanwezigheid van de oceaan en dit was ook vandaag het geval. Op de camping zaten we nog heerlijk in het zonnetje, maar in Swakopmund had iedereen een dikke jas aan. We hebben hier eerst weer goed boodschappen ingeslagen (aangezien er op heel weinig plekken een goede supermarkt is) en zijn daarna na een leuk lunchtentje gegaan bij de boekenzaak. Hier hebben we meteen gebruik gemaakt van de goede WI-FI en na een ontspannen dagje zijn we op weg gegaan naar onze volgende stop: Spitzkoppe. Het eerste gedeelte van de rit was op asfalt en het tweede gedeelte op een uitstekende dirt road en daardoor kwamen we mooi op tijd aan bij de camping.

Die camping was echt supertof en in een waanzinnig mooie omgeving. De spitzkoppe is een puntige berg bestaande uit rode rotsen met een hoogte van ruim 1700 meter en daaromheen stonden andere bergen die daarop leken. De camping was tof, omdat ze in het gehele natuurgebied rondom deze rotsformaties een aantal campingplekken hadden gevormd die soms wel honderden meters van elkaar afstonden. Je had dan geen stroompunt of stromend water, maar wel heerlijk alle rust. Wij vonden uiteindelijk een prachtig plekje waarbij we onze hangmat konden ophangen en ook zicht hadden op de Spitzkoppe. We zagen ook meteen een hoop wilde dieren rondom onze kampeerplek met een aantal vogels, een enorme hagedis en groot aantal dassies (Dit zijn een soort grote hamsters die familie zijn van de olifant, maar wel een heeeel stuk kleiner zijn). In de avond hebben we nog genoten van een prachtige sterrenhemel en een filmpje gekeken. Daarnaast besloten we om nog een dag bij te boeken aangezien deze plek en deze camping zo mooi is.
Dag 25 – 2 mei
Vandaag hebben we eigenlijk alle tijd, omdat we nog een nacht blijven maar we wilden graag de zonsopkomst zien en zijn dus op tijd opgestaan. We liepen eerst naar de brug vlakbij onze plek (dit is een rotsformatie die een natuurlijke brug vormde), maar hier was het al vrij druk. We hebben daarom even rondgelopen en hebben daarna vanaf onze plek gekeken hoe de eerste zonnestralen op de Spitzkoppe verschenen (een mooi gezicht). Daarna zijn we naar ingang van het park gegaan om de afwas te doen, een nachtje bij te boeken en een aantal dingen te kopen. Vervolgens zijn we vanaf daar de omgeving gaan verkennen waaronder een aantal eeuwenoude graven, ruïnes van een fort (dit viel erg tegen) en een rondje met de auto om de Spitzkoppe.

Vervolgens zijn we teruggegaan naar onze plek waar Charlotte in de hangmat is gaan liggen en Joris een aantal puzzels heeft gedaan in de schaduw van de auto. Na verloop van tijd kregen we het echter zo warm dat we besloten om naar de natural pool te gaan vlakbij onze plek. Dit bleek echter een enorm vies plasje te zijn met onder andere schildpadden erin, dus geen frisse duik voor ons. We hebben hier nog wel lekker in de schaduw gezeten. Daarna zijn we richting de “bar” gegaan om te douchen en wat fris te drinken. De douches deden het helaas niet en uiteindelijk waren we vooral aan het wachten op de avond, omdat de hitte niet meer te doen was. Helemaal verhit konden we gelukkig wel douchen uiteindelijk en daarna zijn we naar onze plek teruggegaan om avondeten te maken.

Vandaag stond een ander favoriet campingmaaltje van ons op het menu: Rijst, sperziebonen, hamburger en jawel zelfgemaakte satésaus! Dit smaakte ons zoals altijd erg goed en vervolgens zijn we weer gaan genieten van de mooie sterrenhemel. We hebben meteen een aantal foto’s ervan proberen te maken (die nog verbazingwekkend goed waren gelukt) en zijn daarna in de tent gaan liggen. Vandaag was even een echt kampeerdagje tussendoor, maar door de enorme hitte hebben we er niet echt van kunnen genieten. We zijn dan ook blij dat we morgen weer richting een nieuwe plek kunnen gaan.