Cambodja - Koh rong - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Charlotte Joris - WaarBenJij.nu Cambodja - Koh rong - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Charlotte Joris - WaarBenJij.nu

Cambodja - Koh rong

Door: Joris

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

28 Januari 2018 | Cambodja, Preah Seihanouk

Hallo allemaal, hier dan eindelijk ons laatste verslag van Azië. We beginnen langzaam maar zeker in te lopen en in dit verslag beschrijven we onze fantastische tijd op het eiland Koh Rong en onze laatste dagen in Bangkok. Het fotoverslag vind je via de volgende link:

Siem Reap naar Koh Rong – 19 en 20 december

Na drie weken samen met Wiske was het alweer tijd om ieder een andere weg in te slaan. Wiske vertrekt morgen weer richting Nederland en wij vertrekken vanavond met de nachtbus richting Koh Rong. Aangezien het wederom een lange rit is hebben we dit keer een hotel bus geboekt. Dit is een bus waarin kleine tweepersoonsbedden zijn geplaatst om zo de nacht iets beter door te kunnen komen. We moesten ons om half 8 melden bij het reisbureau en hier hebben we afscheid genomen van Wiske. We zouden vanaf hier naar het busstation worden gebracht, maar dit bleek uiteindelijk maar 200 meter met de auto, haha. Hierdoor zagen we Wiske niet veel later opnieuw en heeft ze gewacht totdat wij daadwerkelijk met de bus waren vertrokken. Dit gebeurde uiteindelijk met een kleine vertraging en de eerste stop van onze bus was Phnom Penh.

De busrit verliep voorspoedig en na een tweetal tussenstops kwamen we rond half zes in de ochtend aan in Sihanoukville. Bij het uitstappen was er nog wat stress, Lot was namelijk haar mobiel kwijt. Ze was er in de nacht al achter gekomen dat die langs ons bed was gevallen, maar omdat iedereen sliep kon ze niet op de andere plekken kijken. Nu iedereen uit was gestapt hadden we daar wel de mogelijkheid tot, maar was de mobiel in geen velden of wegen te bekennen. Toen die naar een poos zoeken nog steeds niet gevonden was sloeg de paniek wel toe. Totdat de mevrouw die onder ons had geslapen terug kwam, zij had de mobiel per ongeluk in haar tas gestopt. De crisis was gelukkig weer afgewend!

Ondanks de luxe bus had ik toch niet heel goed geslapen en we zijn dan ook eerst een kopje thee en later een kop koffie gaan drinken bij een ‘cafeetje’ dat nu al open was. Hier kwamen we ook in gesprek met drie andere backpackers. Dit waren Rane (een 27-jarige Spanjaard), Bruno (een 21-jarige Braziliaan) en Mor (een 22- jarige Israëlische). Het werd al snel erg gezellig en de wachttijd ging dan ook vlot voorbij. Hierna werden we opgehaald en begeleid naar de pier. Vanaf hier gingen we met de speedferry richting het tropische eiland Koh Rong.

De tocht met de speedferry was enorm hobbelig en ik was dan ook erg opgelucht toen we rond 10:00 uur het eiland bereikte. Ik was behoorlijk misselijk geworden van de tocht en zijn eerst even wat gaan drinken bij een gezellig tentje. Onze buitenlandse vrienden dronken gezellig wat mee. Hierna gingen we allemaal een andere kant op en wij gingen op zoek naar een mooie strandbungalow. Na een beetje rondlopen en prijzen vergelijken hadden we een mooie bungalow gevonden op nog tien meter van het strand af. Deze bungalow was ook nog eens voor vijf personen en vanaf onze veranda konden we vanuit een hangmat relaxt van het prachtige uitzicht genieten. We konden de verleiding niet lang meer weerstaan en zijn vervolgens vanuit onze bungalow richting de zee gerend om een lekkere duik te nemen.

We hebben ons vervolgens even gesetteld en zijn daarna gaan lunchen. Het weer was overheerlijk en we hadden dan ook erg veel zin om een mooi strandje op te zoeken. We zijn ons vervolgens gaan omkleden en hebben de wandeling ingezet naar het 4K beach (vier kilometer lang). Het strand was echt prachtig, maar het weer was wel een beetje minder geworden. Het was in een keer erg bewolkt en winderig geworden. We zijn hier dan ook niet meer de zee ingedoken, maar hebben een drankje besteld en lekker gechilld in een paar strandstoelen.

Vervolgens hebben we eigenlijk vooral geluierd en dit was echt heerlijk na ons drukke reisschema. We zijn daarom dan ook echt van plan om weinig te doen hier op het eiland en vooral lekker te luieren. Naast het luieren moet er natuurlijk wel gegeten worden en na een tijdje zijn we op zoek gegaan naar een leuk restaurantje. Op Koh Rong is er eigenlijk maar een weg en dat is diegene langs het water waar alle horecatentjes en guesthouses zitten (van een weg kan je niet echt spreken, het zijn eerder een paar grote tegels). Dit maakt het eiland gelijk zo gaaf aangezien het massatoerisme dit eiland nog niet heeft overgenomen. Zo moet je echt nog met een boot naar andere punten van het eiland, hebben ze geen ATM’s en gaat de stroom ‘s nachts uit. Helaas zijn er al wel gedeeltes van het land in handen gekomen van zakenmannen en betekent dit dat het eiland in de toekomst erg zal gaan veranderen. Voor nu is het echter nog geweldig en na niet zo lang zoeken hebben we een restaurant gevonden waar we lekker gegeten hebben.

Na het eten zijn we op zoek gegaan naar onze nieuwe vrienden en na even rondlopen op het toch wel kleine eilandje kwamen we ze al tegen. Ze zaten bij het barretje van eerder vandaag en hier hebben we een aantal drankjes gedaan. Lot en ik hebben een drankspelletje geïntroduceerd (wederom mex-en) en dit werd al snel gezellig. Door een paar keer een tower bier (4 liter bier) te bestellen werd een late avond en uiteindelijk lagen we rond 1:00 uur in bed. Een goede kennismaking met het prachtige eiland Koh Rong.

Koh Rong dag 2 – 21 december

Vandaag wilden we de wandeling door de jungle doen naar het beroemde long beach aan de andere kant van het eiland. We waren echter allebei een beetje moe en het weer viel ook tegen (behoorlijk bewolkt) dus op het laatste moment hebben we onze plannen gewijzigd. We hebben fijn uitgeslapen en hebben daarna een ontbijtje gegeten bij het restaurant van gisteren. Daarna was het tijd om weer een aantal zaken te regelen waaronder reisverhalen typen, mailtjes beantwoorden en onze reisroute uitstippelen. We hebben dit gedaan bij het restaurant van ons resort heerlijk liggend in een hangmat (die zijn hier echt overal). Verder hebben we vandaag ook veel gelezen, serietjes gekeken en puzzels gemaakt. Een heerlijk relaxed luierdagje dus, precies wat we nodig hadden.

In de middag hebben we een heerlijk lunch bij ons resort gehad en verder gegaan met datgene waar we in de ochtend mee begonnen waren. In de avond zijn we wederom uit eten geweest en eenmaal thuis hebben we ons rustige dagje afgesloten met een aflevering van onze nieuwe serie Suits (ik heb deze al een keer gezien, maar Lot niet en zijn daarom bij het begin begonnen). Vervolgens zijn we redelijk op tijd gaan slapen om morgen wel voor de wandeling te gaan!

Koh Rong dag 3 – 22 december

Vandaag zijn we iets eerder opgestaan dan gisteren voor een actieve dag. Eerste hebben we een stevig ontbijtje genomen (het eten is redelijk Westers hier, maar wel van erg goede kwaliteit en niet extreem duur voor een eiland) en wat eten en water gehaald voor tijdens ons verblijf op Long Beach. Long Beach is namelijk zeven kilometer lang en er zijn hier eigenlijk geen café’s of winkeltjes (of überhaupt bebouwing). Er is wel een klein plaatsje aan de ander kant van het strand, maar dat is dus zeven kilometer verderop. Na onze inkopen zijn we op pad gegaan en na even zoeken vonden we eindelijk de juiste afslag richting het wandelpad. Het pad liep meteen steil omhoog en we moesten eerst door de Sky bar heen voordat we het pad bereikten. Deze bar zat echt op een prachtige locatie hoog op de heuvel met een mooi uitzicht over het strand en de zee.

De zon scheen ondertussen volop en het was ook al erg warm geworden. Het wandelpad zelf was gelukkig ook veel in de schaduw en zo was het heerlijk wandelen. Het pad was een beetje ruig en met een klein uurtje kwamen we al vlakbij de andere kant van het eiland. Voordat we bij het strand waren moesten we nog wel even flink klimmen over een aantal grote rotsen, maar dit was de zeker de moeite waard. Na de stevige wandeling zagen we namelijk een langgerekt parelwit strand met helderblauw water. We hebben eerst twintig minuten langs het water gelopen en vervolgens een mooi plekje uitgezocht om te liggen. Eerst was het tijd om ons goed in te smeren en daarna hebben we een heerlijk verfrissende duik genomen in het water. Op deze plek hebben we uiteindelijk drie uur gespendeerd en daarna zijn we via hetzelfde pad teruggelopen naar de andere kant van het eiland.

Op de heenweg hadden we jammer genoeg al enorm veel afval gezien en we wilden dan ook op de terugweg hier iets van meenemen. We vonden een aantal plastic tassen en deze hebben we helemaal volgepakt met afval. Uiteindelijk liepen Lot en ik helemaal bepakt met enorm veel afval het plaatsje binnen, haha. Op de terugweg hadden we ook nog het geluk dat we twee apen mochten zien en het was dus een geslaagde actieve dag geweest. Vervolgens hebben we meteen een tour geboekt voor morgen waarbij we om 13:00 uur vertrekken en dan gaan snorkelen, vissen, zonsondergang bekijken en tot slot gaan zwemmen met lichtgevend plankton (een goed vooruitzicht dus).

De dag was hierna echter nog niet ten einde aangezien we eerder vandaag een kaartje hadden gekocht voor de pubcrawl vanavond (een ouderwetse kroegentocht). Deze begon in de bar van ons resort en na even snel wat eten en klaarmaken stonden we iets na achten met een hempie (van de kroegentocht zelf, dit was je entree bewijs) en een biertje klaar om aan de kroegentocht te beginnen. Tijdens de pub crawl werden we weer vergezeld door Bruno, Rane en Mor. Daarnaast leerden we deze avond ook Martin (een 36-jarige Duitser) en Heidi (een mix van alles) kennen. In de eerste bar deden we nog een drankspelletje (cupflip) waarbij twee teams van 15 personen tegen elkaar strijden. Uiteraard wist Lot met haar beslissende flip de overwinning over de streep te trekken en kregen we een hele smerige goedkope whiskey als prijs (we hadden allebei liever niet gewonnen, haha).

Hierna zijn we na nog drie andere kroegen gegaan en hebben we ons echt prima vermaakt met iedereen. Er werd uiteraard ook het nodige gedronken en uiteindelijk is het ook vrij laat geworden. Wat wij zelf nog wel grappig vonden is dat we achter de achternaam kwamen van Mor. Zij blijkt echt de stereotype Israëlische Joodse vrouw te zijn. Haar achternaam is namelijk Goldstein, haha. Na het stappen hebben we nog een broodje döner gehaald, elkaar omver gegooid op het strand en daarna lekker in bed gedoken.

Koh Rong dag 4 – 23 december

Dag vier is tourdag en deze dag begon met een behoorlijke brakke ochtend. We hebben in de ochtend dan ook vooral erg rustig aan gedaan en eerst twee aflevering van onze serie gekeken. Daarna zijn we een ontbijtje gaan scoren, maar Lot kreeg ineens erge last van haar buik (ze heeft ook niets gegeten). Na het ontbijtje hebben we alvast ons busticket geboekt voor morgen om 19:00 uur, omdat we helaas dit eiland alweer moeten verlaten. Vervolgens zijn we naar onze bungalow gegaan en daar werd de buikpijn bij Lot steeds heftiger. Het werd zelfs zo erg dat ik maar voorstelde om de tour af te zeggen. Lot kon namelijk op een gegeven moment maximaal twee meter van de wc af zijn en ik ben toen maar naar het reisbureautje gelopen.

De jongen was gelukkig erg meedenkend en ondanks dat het al erg laat was (12:30 uur) hebben wij de helft van het geld teruggekregen en mochten we in de avond nog mee met een plankton tour. Ik had de hoop dat Lot in de avond wel weer redelijk zou opknappen. Vervolgens heb ik meteen de ferry voor morgen vastgezet en daarna ben ik weer teruggelopen naar onze bungalow. Hier lag Lot nog steeds met erg veel pijn op bed en ik ben vervolgens in de hangmat gaan chillen met mijn puzzelboekje. Lot is even gaan slapen en na anderhalf uur heb ik haar weer wakker gemaakt om toch nog wat leuks te gaan doen. Het ging nog steeds niet veel beter, maar we zijn toch richting het 4K beach gelopen en vlakbij een restaurant op het strand gaan liggen. Hier kwamen we ook Rane en Bruno tegen en die zeiden dat Mor behoorlijk brak was geweest en haar reis naar het andere eiland vandaag heeft uitgesteld tot morgen.

Na een tijdje zijn we een klein hapje wezen eten voor dat we op pad moesten (ofja ik ben gaan eten) en daarna hebben we ons rond half acht gemeld bij het reisbureau voor de plankton tour. Het ging nu redelijk met Lot en we hadden ook erg veel zin om met het lichtgevende plankton te zwemmen. Dit plankton bevindt zich overal rondom het eiland en wanneer je in het donker met snelle bewegingen door het water gaat geeft het licht (erg tof dus). We werden eerst met een bootje richting een donkere baai gebracht en hier doken we het water in. Het was erg cool om met het lichtgevende plankton te zwemmen en de prachtige sterrenhemel maakte het alleen maar mooier. We waren erg blij dat we de plankton tour alsnog gedaan hebben en na de tour hebben we nog een pizza gegeten (zelfs Lot) en vervolgens zijn we naar de bungalow gegaan.

Tijdens onze wandeling kwam bij ons steeds meer het besef dat we het eiland eigenlijk nog niet willen verlaten. De sfeer op dit eiland is namelijk zo relaxed en het is zo mooi hier dat we echt enorm genieten. Daarnaast was dit met de buikpijn van Lot geen hele leuke laatste dag. Daarom willen we ook gaan proberen of we morgen alle reisplannen om kunnen gooien. We moeten dan wel het busticket en de ferry kunnen verzetten en een nieuw verblijf zoeken (ons resort is namelijk vol en heel veel andere resorts ook..). Dit zijn echter zorgen voor morgen en we gaan nu dan ook slapen zodat we mogen vroeg op kunnen staan.

Koh Rong dag 5 – 24 december

Vandaag hebben we de wekker om 7:30 uur gezet om een aantal zaken te regelen (tenminste dat hopen we). Het moeilijkste leek ons het busticket wijzigen en daarom zijn we eerst daar langs gaan. De eerste horde ging voorspoedig aangezien de man van het reisbureau erg behulpzaam was en zonder extra kosten ons ticket naar tweede kerstdag wilde verzetten om 19:00 uur ‘s avonds. Daarna konden we de ferry ook makkelijk verzetten en was de laatste opgave om een nieuw verblijf te vinden. We hadden gisteren al een beetje rondgevraagd, maar eigenlijk was alles vol. We waren echter nog niet bij de buren langsgeweest en die hadden gelukkig nog plek genoeg. We hebben gekozen voor een tweepersoonskamer aangezien dat weer een beetje geld scheelde en deze ook weer erg dichtbij het strand lag.

Alles was zo snel en goed gegaan dat het nog te vroeg was om in te checken en zijn dan ook eerst gaan ontbijten. Na het ontbijten hebben we uitgecheckt bij onze bungalow en vervolgens bij de buren ingecheckt. Opgelucht hebben we vervolgens alles weer georganiseerd en zijn daarna lekker op het strand gaan liggen bij ons resort. We waren erg blij dat we hier nog twee nachten langer konden blijven en vandaag was ook nog eens fantastisch mooie dag! Er was echter een klein minputje aan alles... (en dat vond Lot vooral erg balen). Bij een tentje op het eiland was er sprake van een waar kerst driegangen menu vanavond, alleen was deze al helemaal volgeboekt. Verder was er op het eiland niet echt iets speciaals voor kerst en daar hadden we nu eigenlijk echt zin in. Maar goed, er bestaan veel slechtere dingen! Wij zitten namelijk op een tropische eiland met de kerst, terwijl er in Nederland maar een paar zonuren zijn in de hele maand december, haha.

In de ochtend hebben we verder lekker gezond en gezwommen in het verfrissende water. Na de lunch wilden we echter wat actievers doen en snorkelen was een van de dingen die we nog graag wilden doen. Het was alleen lastig om alleen een snorkeltrip te boeken en daarom hebben we bij ons resort een kajak en snorkelgear gehuurd. Zo konden we onze eigen snorkeltour organiseren naar een klein eilandje anderhalve kilometer van ons eiland af. De golven waren vrij hoog en het begin was dan ook moeilijk, maar na een tijdje kregen we de vaart erin. Er was echter een probleem, we hadden namelijk veel water in onze kajak en dit werd steeds meer... Het werd dan ook steeds moeilijker kajakken, maar we waren al wel dichtbij het eilandje. Met een beetje moeite kwamen we zelfs aan wal zonder te kantelen. Ons evenwicht werd namelijk met de minuut slechter.

Eenmaal aangekomen hebben we onze kajak aan het vaste land gelegd en onze snorkelgear erbij gepakt. Het koraal zelf was niet supermooi, maar we hebben wel weer prachtig onderwaterleven gezien. Van krabben en clowns vissen tot allerlei andere tropische vissen. We hebben hier ongeveer anderhalf uur gesnorkeld en wilden toen weer de weg terug inzetten met onze kajak. Ondertussen waren wij ook de enige mensen rond het kleine eilandje en het was ook al bijna 16:00 uur en nog zeker een uurtje kajakken naar Koh Rong. De terugweg bleek echter een groot fiasco te worden aangezien onze kajak nog steeds veel te diep in het water lag en we steeds meer water binnen kregen. Na een kleine 50 meter kajakken kieperden we dan ook volledig om. Ik kon gelukkig nog net onze snorkelgear en peddels redden van zinken en vervolgens zijn we met kajak en al terug gezwommen naar het kleine eilandje.

Hier kwamen we er al snel achter dat alles niet aan onze vaardigheden lag, maar dat we met een lekke kajak te maken hadden. Er zat een klein gat in de dop waardoor steeds beetje bij beetje meer water in de kajak was gelopen. Aangezien het eilandje geen strand had en alleen omring was met rotsen zagen we geen mogelijkheid om de kajak te legen en er was ook nog steeds niemand in de buurt van het eilandje. We werden allebei al een klein beetje paniekerig aangezien de avond er al aan zat te komen. Ik ben vervolgens op het onbewoonbare eilandje geklommen en gekeken of er iemand in de buurt was die ons kon helpen. Gelukkig zag ik nog een ander Duits stel die ook aan kajakken waren en die zijn vervolgens onze kant opgekomen. We hebben samen nog geprobeerd om de kajak te legen, maar dit was echt geen optie. Daarom zijn we tot het plan gekomen om Lot mee te laten gaan richting Koh Rong en mij (en onze kajak en alle spullen) later op te halen met een boot.

Lot ging vervolgens bij het Duitse stel op de kajak zitten en ik bleef op het eilandje zitten in het water om de kajak bij mij te houden. Het leek voor mij echt een eeuwigheid te duren en na iets meer dan uur zag ik eindelijk een bootje mijn kant opkomen. Lot had bij ons resort het verhaal met heel veel moeite verteld (niemand kon Engels) en ze moesten uiteindelijk heel hard lachen. Vervolgens zijn ze met hun boot mijn kant opgekomen. Bij het eilandje hebben we de kajak ingeladen en na een tochtje van vijftien minuten stonden we eindelijk weer veilig op Koh Rong. Wij moesten zelf naderhand ook erg lachen om ons kleine avontuur en zijn in ieder geval blij dat we vanavond gewoon kerstavond kunnen vieren, haha.

Na ons avontuur was het dan ook tijd om even bij te komen op onze nieuwe kamer. Hier zag ik dat ik een bericht had gekregen van Martin (de Duitser) met de vraag wat wij gingen doen voor het eten. Bruno en Rane hadden namelijk wel op tijd het kerstmenu geboekt (en Mor was nu wel vertrokken naar het andere eiland) en hij vroeg of hij met ons mee kon eten. Dat vonden wij geen probleem en vervolgens hebben we bij een tentje gezeten welke we overdag hadden uitgekozen. We wilden vandaag voor kerstavond namelijk wel iets luxer eten. Lot had een biefstukje en ik een schnitzel. Het eten overheerlijk en bij Lot was de teleurstelling voor missen van het kerstmenu dan ook eindelijk voorbij. Daarna hebben we nog een lekker ijsje na gehad en zo was ons kerstdiner compleet (en ook nog erg goedkoop $ 5 p.p. incl. drinken). Na het eten zijn we met Martin in een kroegje gaan zitten en na een uurtje kwamen Bruno, Rane en een heel aardig Engels stelletje (weet de namen helaas niet meer).

Nu de groep compleet was hebben Lot en ik weer een nieuw bierspel geïntroduceerd (bussen) en het werd al weer snel erg gezellig. Na al die bierspellen stonden we ook bekend als het “crazy dutch couple”, hehe. We zijn vervolgens nog doorgegaan tot een uurtje of 01:00 uur en vervolgens was het weer tijd om naar bed te gaan. Een erg geslaagde dag weer op Koh Rong.

Koh Rong dag 6 – 25 december

Vandaag waren we, net zoals de eerdere ochtenden na een zwaar avondje, weer een beetje moe. Onze dag begon dus ook weer heel langzaam en met de enige moeite. We hebben eerst weer lekker in bed een serietje gekeken en hebben toen een ontbijtje gescoord. We hebben voor vandaag ook twee kaartjes ($ 1 per stuk) gekocht voor een feestje gedurende de dag op 4k beach. Het is vandaag namelijk eerste kerstdag en wij zijn geen vip maar vie (very importent elf). Het weer was vandaag echter niet fantastisch en we hebben daarnaast twee skypedates op de planning staan. Aangezien we vanochtend zo traag waren kwam het feestje dan ook niet zo goed uit en we besloten om maar eens een feestje over te slaan.

Overdag hebben we verder heerlijk geluierd en rond een uur of 16:00 uur Cambodjaanse tijd hebben we video gebeld met de familie Ko. Het signaal van onze Wi-Fi was echter niet denderend en het eerste kwartier verliep niet erg soepel. Nadat we allebei de laptop hadden gepakt ging het echter een stuk beter en hebben we even gezellig bijgekletst met vooral Axel en Jacqueline. Na een half uur hebben we weer afscheid genomen en was het tijd voor skypedate nummer twee. Aangezien we nu meteen de laptop erbij hadden ging het vanaf het begin goed en hebben we ook hier weer even gezellig bijgekletst met de gehele familie Slutter. Het was erg leuk om het thuisfront weer even te zien en te spreken. Daarnaast zijn we ook weer op de hoogte van wat er thuis allemaal gebeurd.

Na al het geskype was het al behoorlijk laat geworden en daarmee ook tijd voor ons tweede kerstdiner. We zagen vandaag overdag een nieuw tentje die heerlijke hamburgers verkocht en zijn daar naar toegegaan. Je kon hier je gehele burger zelf samenstellen en we hadden allebei een heerlijk burgertje gemaakt. Dit was met verre afstand de beste hamburger die we hebben gehad sinds ons begin van de reis in Zuid-Oost Azië (kerstdiner twee dus ook geslaagd!). Hierna hebben we nog een lekker ijsje gehaald bij de winkel en zijn we vervolgens naar onze kamer gegaan. Hier gaan we onze kerst afsluiten met hoe kan het ook anders, een heuse kerstfilm van Netflix. En niet zo maar een kerstfilm, maar de klassieker “Elf”. De film was erg leuk en zo was onze eerste kerstdag er bijna net zo een als in Nederland. Namelijk met lekker eten, familie en een heerlijk foute kerstfilm.

Koh Rong dag 7 en dag 8 Bangkok – 26 & 27 december

De dag is dan echt aangekomen waarbij we het prachtige eiland moeten verlaten... Aangezien we al om 09:00 uur moesten uitchecken hebben we de wekker vroeg gezet en geheel volgens planning stonden we om negen uur bij de receptie. Het was vandaag een enorm sombere dag waarbij het ook al de hele ochtend aan het regenen was. We zijn uiteindelijk toch gewoon door de regen gegaan om een ontbijtje te scoren bij een tentje vlakbij het hostel van Martin, Bruno en Rane. Aangezien we ze gisteren niet meer hadden gezien hebben we afgesproken om vandaag nog een keer samen te ontbijten als afscheid. Het was weer erg gezellig en we hebben hun allemaal bedankt voor de geweldige tijd op het eiland. Na het ontbijtje zijn we teruggegaan naar ons resort en hebben daar in het restaurant onze laptop erbij gepakt.

We zijn vervolgens aan de slag gegaan met onze reisverhalen en alvast vooruit gekeken naar onze reis in Australië. Onze tijd in Zuid-Oost Azië zit er namelijk alweer bijna op en hebben hiervoor gelijk een mooi filmpje gemaakt ter illustratie van onze fantastische tijd hier. Onze boot vertrekt vandaag pas om 16:00 uur richting het vaste land dus we hebben hier tijd genoeg voor. Nadat we alles hadden afgerond zijn we naar een gezellig eettentje aan de pier gegaan om daar een heerlijke antipasti te eten en daarna zijn we richting de pier gelopen van ons ferry bedrijf. Na een half uur vertraging was het dan eindelijk tijd om te gaan en in de stromende regen namen we nu echt afscheid van dit prachtige eiland. De boottocht met de ferry was weer even verschrikkelijk als de eerste, maar gelukkig viel ik wel snel in slaap door de reispillen (en Lot natuurlijk ook, haha).

Eenmaal aangekomen bij Sihanoukville hebben we nog snel wat te eten gehaald en vervolgens werden we weggebracht naar onze hotel bus. Hier hebben we ons weer gesetteld en rond 19:00 uur vertrokken we richting Bangkok. We hadden vandaag nog snel even een slechte kerstfilm gedownload van Netflix en zo hebben we ook tweede kerstdag nog een beetje gevierd. Deze kerstfilm was alleen wel echt heel erg slecht, maarja. Na de film zijn we gaan slapen en na een paar uur stopten we in Pnohm Penh. Hier moesten we een uurtje wachten en vervolgens werden we in een nieuwe bus richting de Thaise grens gereden. We kwamen hier in de ochtend aan en moesten de grens te voet oversteken en dit verliep allemaal voorspoedig. Daarna hebben we snel een ontbijtje naar binnen gewerkt en werden we in kleine busjes geladen die ons vervolgens naar Bangkok reden.

Tijdens deze rit hebben we een viertal afleveringen gekeken van onze serie en rond 17:00 uur kwamen we dan eindelijk aan bij Khao San Road. We waren vijf uur later aangekomen dan gepland, maar hebben het eindpunt in ieder geval bereikt en we zijn weer terug waar we drie maanden geleden waren begonnen. We hebben ons ingecheckt bij ons hostel vlakbij Khao San Road en vervolgens zijn we eerst snel naar een kapper gegaan aangezien mijn haar al weer aardig was gegroeid en Lot al ruim vier maanden niet geweest was. Weer lekker opgefrist zijn we vervolgens weer gaan genieten van de heerlijke Thaise keuken (dit hadden we wel gemist). Na het eten hebben we nog wat kokosijs besteld (zelfs twee keer, haha) en dit was echt weer overheerlijk!

Daarna hebben we ons bij het hostel gedoucht, onze was gedaan en daar nog een drankje gedaan en een potje gepoold. Alles weer een beetje op de rit zijn we daarna naar boven gegaan en zijn redelijk vroeg gaan slapen na de gebroken nacht in de nachtbus. Morgen komt er dan echt een eind aan ons avontuur in Zuid-Oost Azië, want morgen vliegen we om 18:00 uur richting ons nieuwe avontuur: Sydney, Australië.

Bangkok dag 2 – 28 december

We moesten vandaag nog een aantal dingen regelen en daarom zijn we vroeg opgestaan. Allereerst hebben we onze was in de droger gedaan en daarna hebben wat gegeten bij ons hostel. Vervolgens hebben we ons alvast klaargemaakt voor vertrek en onze backpacks ingepakt en vervolgens uitgecheckt. Bij het inpakken schoot het bij mij in de rug zoals een bij oude man. Ik wilde gewoon iets in de backpack leggen en toen kreeg ik in een keer een fikse pijnscheut. Deze pijn ging helaas niet weg en dit resulteerde in een constante nare pijn. Na het uitchecken zijn we dan ook eerst richting een apotheker gelopen om wat pijnstillers te halen en hebben hier meteen zonnebrand/ reispillen en anti-mug gehaald.

Na ons bezoek aan de apotheker zijn we richting Khao San Road gelopen om daar nog een aantal inkopen te doen. We wilden nog even goed profiteren van de goedkope prijzen in Azië. Uiteindelijk heb ik een paar slippers en een nieuwe zonnebril gekocht (ik ben mijne namelijk wederom kwijt geraakt). En Lot heeft een nieuw shirtje, vest en een leuke korte broek erbij gehaald. Helemaal bepakt en bezakt zijn we weer teruggegaan naar ons hostel voor een laatste Thaise maaltijd. Na de maaltijd was het al 14:00 uur en werden wij opgehaald door een busje die ons richting het vliegveld ging brengen. In het busje kwamen we nog in gesprek met een oude Engelsman en hij heeft ons prima vermaakt met al zijn reisverhalen (hij heeft de laatste acht jaar in allemaal verschillende landen gewoond en tientallen landen bezocht tijdens zijn leven). Na een klein uurtje kwamen we aan bij het vliegveld en zo waren we netjes drie uur van te voren op het vliegveld.

Vervolgens hebben we de bagage ingecheckt en hebben we nog wat gegeten en gedronken op het vliegveld. De tijd vloog echt voorbij en toen we eenmaal aankwamen bij de gate moesten we nog maar een half uurtje wachten. Die tijd hebben we gebruikt om onze telefoontjes op te laden en daarna zijn we richting het vliegtuig gelopen waarbij we zo door konden lopen. We vliegen dit keer met Qantas Airways en kregen meteen al te horen dat het vliegtuig verre van vol zat. Wij hadden echter al hele mooie plaatsen en we zijn meteen in onze tv-schermen gedoken. Er was echt enorm veel aanbod van films, series en spelletjes (wij gaan ons dus wel vermaken). Na een kleine vertraging gaan we nu echt afscheid nemen van Zuid-Oost Azië en met een ruim 10 uur durende vlucht kwamen we aan in Sydney om 7:25 uur lokale tijd.

De vlucht verliep echt super voorspoedig en het eten, de staf en alles in en rondom het vliegtuig was perfect. Tijdens de vlucht hebben we maar een paar uurtjes kunnen slapen en niet helemaal uitgerust kwamen we rond de afgesproken tijd aan in Sydney. Een nieuwe stad, een nieuw land en ook een nieuw continent. En waar we vooral erg veel zin in hebben is het kamperen in Australië. Want na drie maanden backpacken in Azië is het ook erg leuk om een hele andere manier van reizen te gaan beleven!

• 29 Januari 2018 - 17:19

Jacqueline:

Ha, wat een avonturen weer en wat een prachtig eiland! Ik kan me voorstellen dat jullie daar wat langer wilden blijven. En niet te veel drinkspelletjes doen he :-) Ik ben wel benieuwd naar het kamperen in Australië en Nieuw-Zeeland, dat is ook ontzettend gaaf.