Vietnam - Tam Coc - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Charlotte Joris - WaarBenJij.nu Vietnam - Tam Coc - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Charlotte Joris - WaarBenJij.nu

Vietnam - Tam Coc

Door: Wiske

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

09 Januari 2018 | Vietnam, Ninh Bình

De foto's voor bij het verslag:

Tam Coc dag 1 – 4 december

Vanochtend zijn op tijd opgestaan, tas ingepakt en ontbeten. Weer pannenkoekjes die niet helemaal gaar waren. We werden bij ons hotel opgehaald door een erg luxe lederen bekleed busje die ons zou vervoeren naar Ninh Binh – Tam Coc. Best een lange rit van 4 uur. Je kon uitstappen in Ninh Binh of in Tam Coc en op aanraden van Joris zijn we uiteindelijk in Tam Coc uitgestapt. Dit was een goede keus want dit zag er echt veel gezelliger uit dan Ninh Binh. Wat eigenlijk gewoon een grote stad was met verder niet veel te doen, waar Tam Coc kleiner was maar wel met allemaal restaurantjes en toeristische dingen. Na een lekkere lunch (met overheerlijke gebakken banaan) zijn we naar onze kamer gegaan. Na even chillen zijn we met een bootje gaan varen. Dit was heel erg mooi, een oude man peddelde ons voort, wat best een zielig gezicht was. Iedereen lachte de man ook uit, helaas weten we niet waarom (we denken omdat het al zo laat op de dag was), want hij kon geen woord Engels. Op een gegeven moment zijn we hem maar gaan helpen roeien, hierna leek het hem wel wat beter af te gaan. Onderweg hebben we nog een stel karaokende Chinezen langs zien varen, wat een stel gekken haha. Ook kwamen we veel andere bootjes tegen, wel grappig want hier roeien bijna alleen maar vrouwen en die roeien allemaal met hun voeten in plaats van met hun armen. Het leek ze ook super makkelijk te vergaan, tijdens het roeien waren ze gewoon een beetje op hun mobiel aan het kijken enzo. Misschien moest ons mannetje ook maar proberen met zijn voeten te roeien.

Na het varen hebben we een ticket voor de nachtbus gekocht en wat gegeten en weer yahtzee gespeeld. Lot en ik moesten eigenlijk nog douchen maar onze badkamer hier is echt ranzig… We zien morgen wel! Nu heerlijk chillen en youtube filmpjes kijken op mijn mobiel.

Tam Coc dag 2 – 5 december

Vandaag moeten Lot en ik er toch echt aan geloven… douchen. De douche was even erg als hij eruit zag: vies, kapot en koud. Dus ik heb alleen even mijn haren gewassen. Als ontbijt hadden we een buffetje gehad (wat neerkwam op gewoon toast en wat fruit) en daarna onze spullen ingepakt. Vandaag gingen we fietsen huren en de omgeving rond Tam Coc verkennen. Eerst zijn we naar een tempel tegen/in een berg gegaan. Vervolgens over een hobbelig pad naar een andere tempel met erg ‘mooie’ (lees valse) muziek en iets verderop nog een tempel in een berg. Na deze tempel vervolgde we onze weg, maar aan het einde was het pad afgesloten door een hek waardoor we met 2 fietsen (ik een gewone fiets en Lot&Joris een tandem) over een smal paadje tussen de rijstvelden moesten echt super! (commentaar Charlotte: om bij dat hekje te komen moesten we langs een groepje rode koeien fietsen en Wiske, die doodsbang voor koeien is, scheet bijna in haar broek. Joris en ik moesten hier natuurlijk stilletjes om lachen, maar ze heeft het er levend vanaf gebracht!) Door het ruwe terrein ging de ketting van de tandem van Lot en Joris eraf. Deze moest er eerst weer opgelegd worden dus. Na ons over enkele grote stenen en door een bouwgebied gebaand te hebben kwamen we weer op een ‘weg’. Dit was dus weer een hobbelig pad. Na een tijdje fietsen hadden we even een kort overleg wat we nog wilden zien, we besloten dat een viewpoint/tempel een stukje verder fietsen nog de moeite was en dat we daarna naar huis zouden gaan.

Bij het viewpoint sprong er een man recht voor onze fiets, want we moesten bij hem parkeren. Onzin, want even verder kon je gewoon gratis parkeren. Het enige wat zijn actie opleverde was dat we hem bijna hadden aangereden. Nadat we onze fietsen hadden geparkeerd te hebben en een kaartje hadden gekocht kon de klim naar boven beginnen. Een zware steile tocht met ontzettend veel traptreden, maar het resulteerde in een heel erg mooi uitzicht. Er waren onderweg ook erg veel bruidjes die hun bruidsfoto’s lieten schieten op dit punt. Aan de top hebben we even uitgehijgd en van het prachtige uitzicht genoten. Toen het langzaam steeds drukker begon te worden (iedereen wilde de zonsondergang zien) zijn wij weer vertrokken, we konden de zonsondergang toch niet zien omdat we de nachtbus hadden.

Op de terugweg zijn we weer over een enerverend pad vol hobbels en obstakels gereden. Ik had van plek gewisseld met Joris en zat nu samen met Lot op de tandem. Door alle hobbels en bobbels vlogen we steeds bijna van de fiets, hierdoor moesten we zo hard lachen dat we daardoor weer bijna de controle over de fiets verloren. Toen we over een klein paadje langs het water fietsen flitste in een keer een rivierrat voor onze fiets langs! Ook zagen we aan onze rechterkant ook nog een hele grote rozige zon ondergaan! Hebben we toch nog een beetje de zonsondergang kunnen zien. En we moesten weer een kudde koeien (van die buffels) trotseren, vanmiddag ook al… Erg eng!

Terug gingen we snel wat eten, wat erg goedkoop, maar erg lekker was. Voor 55.000 dong, ongeveer €2, kreeg je een kipburger, frietjes en een cola. ’s Middags hadden we ook erg lekker gegeten, papaya salade met steamed rice en stirfried chicken&vegetable. Dit plus een grote fles water had in totaal maar 120.000 dong gekost, wat neer komt op ongeveer €1,50 pp! Die prijzen hier bevallen me wel!

Na het eten gingen we op pad om sinterklaas cadeautjes voor elkaar te kopen en aten we een ranzig ijsje… Om 8 uur zouden we opgehaald worden door de nacht/sleeping bus. Dit werd iets later, maar wij hadden gelukkig een plekje weten te bemachtigen achter in de bus waar we met zijn drieën langs elkaar konden liggen. Erg claustrofobisch en hobbelig, maar gelukkig ook overleefd! Om 4 uur kwamen we in Phong Nha aan en konden we gelukkig al inchecken en hebben we nog eventjes een paar uurtjes kunnen slapen.

• 14 Januari 2018 - 12:11

Jacqueline:

Ik zie het helemaal voor me die man maar aan het roeien! En met de voeten roeien heb ik ook nog nooit gezien, kunst apart denk ik. Wat een leuke dingen maken jullie mee!

• 14 Januari 2018 - 12:12

Jacqueline:

Leuk om alle verslagen weer te lezen! En ik ben bij, dus de rest kan er ook op gezet worden :-)